Friday, December 28, 2012

IKAN BILIS SEGAR GORENG RANGGUP

Salam ceria buat semua sahabat maya. Pernah tgk atau mkn tak ikan bilis segar ni. Masa bujang trang tang tang dulu selalu juga akk tgk kwn serumah akk beli ikan mcm ni, tapi tak tau rupa2nya ikan bilis segar.

Memula beli ikan ni tak berapa reti nak masak, goreng je pun bukan msk pelik2. Baru2 ni akk beli pulak ikan bilis segar, dan cuba goreng ranggup, sangat sedap rasanya, boleh mkn terus seekor tu tanpa terasa tulang. Ikan bilis segar ni agak murah harganya berbanding dgn ikan bilis yg telah di keringkan,. Harga sekilo tak sampai rm 5.00.


IKIN BILIS SEGAR GORENG RANGGUP
resipi : embunrosaliza

Bahan2
ikan bilis segar - buang perut
1 sudu teh garam
1 sudu teh seerbuk kunyit
Sedikit Maggie secukup rasa @ serbuk perasa
3 @ 4 sudu besar tepung beras @ tepung jagung
1 cawan Minyak masak

Cara2
1. Bersihkan ikan bilis dan toskan airnya
2. Masukkan ikan ke dlm bekas kemudian masukkan semua bahan di atas dan gaul sebati, biarkan seketika
3. Panaskan minyak, kemudian masukkan ikan satu persatu. Bila kekuningan bolehlah di terbalikkan. Agak2 garing bolehlah di angkat.
4. Ikan ini hendaklah di goreng garing baru sedap.
amani pun suka ikn ni

12 comments:

sibok tul tangan tembam si kecil tu ek... sama ngan haikal.. nak amik gambar makanan.. sibok dia pun nak enterprem tangan dia skali.. hihihih...
rasanya macam penah tengok ikan bilis segar.. tapi mcm tak penah beli lah.. lenkali nak test gak beli.. wat goreng rangup camni.. nampak cam sedap je..
 
comeinya jari jemari tu...bulat2 je...he he he...

nilah pes tyme fiza dengaq pasai ikan bilis segar...x tau pulak ada juai....sbb x pernah pi market...selalunya asben yg pi beli...fiza just tulis ja barang apa nak dibeli....he he he
 
oh tak perasan pulak mcm mana rupa ikan bilis segar,,nanti kalau ke pasar kena intai ni
 
saya pun kadang2 x tahu nak makan apa...beli la ikan ni dalam 2 ringgit, sampai tak habis makan
 
Bila terpandang menu Rosa, teringatlah pulak suatu waktu dahulu suka sangat buat ikan bilis segar no goreng rangup! Sedapkan Rosa... macam terliurlah pulak dah...
 
salam kak rosa.. tun xpenah jumpa ikan bilis segar! mode: jakun.. hihi
 
jari montel amani ke tuu..kak x susah ke nak buang perut ikan bilis tu..kan ikan tu kecik2 je..leceh kot..
 
kalau camni punya garing,kompom dak sarah suka mkn
 
kalau camni punya garing,kompom dak sarah suka mkn
 
hehe..duk baca komen pasal tangan sementara tunggu gambar keluar nak gelak pulak..mesti dia tak sabar nk makan tu hehe
 
Sedapnya...kita suka yg mcm ni...masa kecik2 dulu emak selalu buatkan ikan bilis segar y digoreng....
 
rangupnya nmpak ikan blis 2...

alahai,tgn kecik bdak alus 2...comey je..rindu amani..sgt2
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...