Wednesday, January 16, 2013

IKAN BILIS SEGAR

Begini lah rupa paras ikan bilis segar  :~

 beginilah rupa parasnya masa beli tahun lepas harganya RM3.99perkg, tahun ni dah naik rm5.99
 perbandingan degn ikan bilis yg dah di keringkan
Begini cara akk menyiang ikan bilis, potong terus dari atas je, tak payah belah perut

17 comments:

X pernh lg tgk ikn bilis segar..owh cmne rupanya kn ..nmpk besar2..mhal plk tu harganya..
 
k.syaza masak apa? goreng gitu je ke?
 
beli kat mana tu kak,,nanti buat masak apa ye?(byk soalan plk hehe)
 
first time tengok ikan bilis segar.
biasa selalu tengok ikan bilis yang dah kering tu je. thanks for sharing :)
 
@zila norazila

Tu lah mcm tak caya je ikan bilis, besar juga lah ada sebesar jari telunjuk akk, jarang2 jumpa ikan bilis segar ni
 
@rostina76

Assalam Ros, akk goreng ranggup je,
 
@suri solehah

Suri akk beli kat pasar di selayang, selalunya akk goreng ranggup, letak garam kunyit pastu gaul sekali ngan tepung jagung, pas tu goreng hingga garing. Kalo tak garing tak sedap kena buang tulang dia
 
ikan bilis segar ni biasanya yg dijual segar saiznya besar sikit dr yg dikeringkan.. sebab saiz besar camni kurang sesuai dikeringkan.. mungkin sbb lambat kering kot.. sbb tu dorang jual segar.. hehe.. sedap wat goreng celup tpg kan... dah jarang2 jumpa skrg ni... dulu mak rajin juga beli... sedap.. manis isinya..
 
@miza yusof

Assalam miza, hurmmm tu lah akk pun perasan ramai yg tak kenal ikan bilis segar ni, hari tu masa akk post ikan bilis goreng ranggup, mmg ada yg tak kenal, akk pun baru juga berkenalan ngan ikan bilis segar ni heheh
 
Pertama kali tengok ikan bilis segar ni kak....
 
@MaDiHaA a.k.a Ratna

Assalam madiha, akk rasa pun mungkin susah nak keringkan ikan bilis ni di musim hujan , sbb sebelum ni mmg tak jumpa ikan bilis segar mcm ni.

Goreng celup tepung ranggup2 mmg bestkan madiha, akk dulu2 mmg tak kenal ikan ni
 
@Mulut payau

Hurmmm tu la suka akk nak kongsi, sebab akk sendiri pun baru je kenal ni, rasanya kat klate mmg tak jumpa la ikan ni
 
rasanya kt penang ada nama lain ikan ni.Puth nk jernih kan ikan ni.xpernh beli sbb xkose nk siang haha
 
Ooooo.. gini rupa dia..
 
As salam kak rosa,
Kat sini ada org jual ikan bilis segar ni. Betul spt kat Madiha tu, ikan bilis jenis ni org tak buat yg kering sbb saiznya besar.

Ada org beli ikan bilis segar ni bkn utk dimakan tp dijadikan umpan pancing. Kalo mhl sgt hrganya, tak smpai hati nk buat umpan dh kot...
 
assalam liza..mesti sedap ikan tu kan..akak tak pernah jumpa pun..kalau jumpoa teringin jugak nak beli
 
Salam Kak Liza..yana pernah tgk jgk ikan bilis segar cani tp xtau nk masak apa hehee
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...