Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

iklan

Thursday, October 16, 2014

LAKSAM HOMEMADE PASTI MENJADI

Assalamualikum dan selamat pagi buat semua sahabat alam maya. Pagi ni saya nak berkongsi resipi laksam hasil olahan kak Ilahjy, pasti menjadi dgn jayanya. Dah banyak kali buat tapi lupa amik gambar. Kalo saya nak makan laksam petuanya ialah mesti buat kuah terlebih dahulu kemudia barulah buat laksamnya, kalo tidak tak jadi lah laksam banyak zat M melanda, bila dh siap2 kuah baru semangt sikit dan rajin utk kukus laksam.

Rupa paras laksam ku si buruk rupa, tapi hasil2 yg ke seterusnya meme menjadi. Jom lah semak resipi, tersangat sayang dgn resipi ni, Tq ya kak ilah berkongsi resipi. Pada sesiap nak mencuba dan tgk langkah demi langkah boleh lah ke blog kak ilah di link dibawah nuuuuuu


RESIPI LAKSAM HOMEMADE
Resipi : Kak Ilahjy
Kongsi Bersama : Embunrosaliza.blogspot.com


3 cawan tepung beras
1/2 cawan tepung gandum
1/2 sudu teh garam
5 cawan air suam (ilahjy guna 3 air panas didih 2 air biasa)
minyak utk lenser tudung periuk
1 tudung periuk nipis mcm dlm gmbr

caranya:aka petua:

panaskan kukusan bersama tudung periuk yg disapu minyak secukupnya, keliling tudung periuk, supaya adunan mudah lekang. setiap kali mengukus sapu kan minyak dan tudung tak perlu dicuci seperti dlm gambar.

campurkan tepung gandum dan beras dalam besen.
masukkan air tadi kacau sebati masukkan garam kacau lagi.

masukkan adunan ke dalam jag sambil2 di kacau supaya adunan tepung tidak mendap.
tuangkan separuh dari tudung periuk seperti dalam gambar.
kukuslah sehingga gelembung baru angkat dan buatlah seperti di dalam gambar.

kalau tidak gelembung nanti laksam akan patah dan tak enak/tak masak.
api ketika mengukus perlu kuat supaya tepung cepat masak.

utk cepat proses sejuk sila guna kipas angin sebab tudung periuk 1 sahaja. kalau ada 2,3 lagi cepat. tak menang tangan la pula nanti...hehehe...

sila ulang langkah di atas sehingga habis..
sila guna cawan comel kalau keluarga kalian setakat 3,4 org..
adunan di atas ilah jy dpt buat 8 biji/gulungan.. memang tak lari. ngeh3x

semoga kalian faham..dan dipermudahkan urusan emmmm selamt mencuba org kedah pandai buat laksam apa lagi org kelantan dan trangganuuuu kiteeee ..nor secubit garam pasti pandai kan...ahakssss... joommm layanzzzz..
sekian terima kasih...
siapppp ada yg kena ni kang...dok memuji diri...apa2 je laaaa...senyum mesti selalu..


Ini tepung beras yg saya guna.

3 comments:

Saya tak pernah makan laksam..teringin nak makan..
 
Assalam
Saya org kedah yg x pernah buat laksam, beli kat pasar malam adalah-xmalu ngaku, lepas dpt resepi sini insyaallah try buat, tp resepi kuahnya tak tepek sekali -ihihi
 
Alhamdulillah... mudah-mudahan kalau saya cuba buat nanti in shaa Allah menjadi. Tq for sharing darling!
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...