Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Iklan yang tiada muncul2

Thursday, September 26, 2019

Gulai Darat Ayam campur Jantung Pisang

Assalamualaikum dan salam sejahtera  buat semua yg masih mengujungi blok Embun.. hari ni tiba2 rasa satu semangat.. siap masak snap gambar terus buat n3 blog suam2 kuku ni..
Hari ni tekak terasa nk sangat mkn Gulai Darat ni.. biasa buat gulai darat kosong je x campur apa2 sayur. Kali ini saje cuba letak jantung pisang ala2 teresek , tp teresek x berkuah.. 

Resipi sama juga utk buat teresek gulai darat.. cuma dlm teresek guna keropeh ayam, seperti leher hati tulang kaki ayam.. sayur pula jantung pisang kacang panjang juga cili hijau potong.

Jom semak resipi

GULAI DARAT AYAM + JANTUNG PISANG
Resipi : Bondaku Rubiah
Olahan : Rosaliza @ syazaLiza

Bahan2
1. 1/2 ekor ayam - potong kecil
2. 1/2 kg Santan
3. 2 labu bawang besar*
4. 3 ulas bawang putih*
5. 2 inci kunyit hidup*
6. 1 inci halia*
7. 1 inci lengkuas*
8. 2 sudu besar cili giling
9. 1 SB  ketumbar ( tumbuk halus )
10. 2 keping asam keping
11. 2 SB kerisik
12. Garam
13. Nisan
14. Secukup rasa.
15. Jantung pisang - belah 2 kemudian hiris dan celur terlebih dahulu.

CARA2
1. Ayam di potong kecil2 basuh bersih dan tos kan. Kemudian masukkan ke dlm periuk.
2. Blender bahan bertanda (*) bila cukup halus masukkan kedlm periuk.
3. Buka api dapur.. gaul2kab rencah bersama ayam.. hinggal ayam agak pucat
4. Masukkan 2 cawan air , garam, nisan, secukup rasa, asam keping, tutup periuk dgn api yg sederhana
5. Bila Ayam dah agak masak, masukkan santan dan jantung pisang dan kerisik...biar seketika.
6. Bila dah masak rasakan terlebih dahulu.. sesuaikan rasa... siap.

 Taraaa siap..

Nota kaki: gulai darat biasa x letak jantung pisang.. memandangkan ada jantung pisang kapas kita campur la sekali kedlm gulai.. ini ala2 teresek ya

Sunday, September 15, 2019

Pau Kukus Gebu

Assalamualikum dan selamat pagi 15.9.2019. Lama betul x mengepau ni.. tetiba angin rajin pula.. ke dapur mcm byk rasanya yis tersimpan dlm peti ais...cari punya cari ada separuh paket je yis jenama Saf.. gandum pun ada sikit je..

Untuk tidak menjadi haru biru doh lembek ke apa.
 Kita guna air sedikit sahaja sbb telur pun gred AA.. alhamdulillah menjadi dgn jayanya dpt 15 biji pau 14 saiz biasa dan sebiji buat bentuk suka suki kesnya nk letak inti kacang byk2 dlm tu.. yg pelik tu mesti mama yg punya hehhe

 Ini spesial untuk mama isi inti byk3
 Faktor flash jadi kaler kekuningan
 Sebenarnya kaler mcm ni.. x cukup cahaya matahari guna flash jadi kuni
Yg penting sedap

Pau Gebu
Cnp : yatiememories
Kongsi bersama : rosaliza aka syazaliza
Bahan-Bahan
  • 1 kg tepung gandum*
  • 1 sudu teh baking powder*(bahan bertanda * diayak bersama)
BAHAN DILARUT BERSAMA
  • 1 sudu teh garam
  • 1/2 cwn minyak masak
  • 2 1/4 cwn air
  • 11 gm yis
  • 1 sudu  makan gula
  • 2 sudu makan susu pekat manis
  • 1 biji telur
**Inti pilihan anda

Cara2nya

  1. Dalam mangkuk besar, ayakkan bersama tepung dan b.powder.
  2. Kacau bhn diatas hingga gula larut.
  3. Tuangkan sikit2 ke dlm tpng hingga menjadi doh tak melekat ditangan. Biarkan 5 minit.
  4. Ambil sedikit doh, leperkan & masukan inti pilihan, kemaskan dan alaskan dngn plastik/kertas minyak yg di potong kecil. Susun dlm loyang dan jarak2kan sedikit.
  5. Biar hingga doh naik 1 kali gnda (jngn terlalu naik, dah penuh 2 loyang pengukus saya mula mengukus)
    Kukus 7-10 minit (saya kukus 7 minit shj) balut tudung pengukus
  6. Buka tudung pengukus dan angkat kuih pau. Sejukkan di redai kek dan bolehlah di makan.
***Pastikan air betul2 mendidih bila hendak mengukus kuih pau. Balut penutup kukus dngn kain supaya air tak menitis di permukaan kuih

Thursday, September 12, 2019

Kek Coklat Kukus Senang dan Jimat

Assalamualikum dan salam sejahtera.. dah lama x buat kek coklat versi jimat cermat menggunakan air masak ni.. sekali buat boleh tahan kesedapannya.. dulu2 dr tahun 2009 memang selalu buat kek versi jimat maklum la ank dh la ramai kecil2 suka mkn kek coklat

Kek Coklat Kukus Senang dan Sedap
Resepi asal : Syida Mustaffa MYResipi
Kongsi Bersama : rosaliza @ syazaliza

Bahan-bahan ( 10 orang )

  • Bahan A
  • 2 Biji telur (kalau kecil 3 biji)
  • 1 Cawan minyak masak
  • Sedikit Esen vanilla / coklat
  • 1 cawan gula
  • Bahan B
  • 2 Cawan tepung gandum
  • 1 Cawan serbuk koko
  • 1 Sudu kecil soda bikarbonat
  • Bahan C
  • 1 Cawan susu pekat manis
  • 1 Cawan air masak

Cara-cara

  1. Blend bahan A
  2. Ayak bahan B
  3. Campur sebati bahan C
  4. Bahan A dicampur ke bahan B
  5. Bahan A+B tadi dicampur ke bahan C,kacau sebati
  6. Kukus selama 1 @ 2 jam





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...