Wednesday, January 13, 2010

KEK KURMA

Salam dan selamat petang semuanya...kali ini n3 mengenai kek kurma.....guna resepi yang sama dengan resepi kek pisang juga...iaitu resepi dari sofinar...kek ini memang gebu...sama ngan kek pisang juga...memndangkan stock kurma masih banyak baik aku buat kek kurma..anak2 pun suka makan bila dah jadi kek..kalo kurma gitu...gerenti tak makan punya lah anak2 ku ini... Jom makan kek kurma.........:~

Guna dapur gas biasa je bakar kek ini..elok je gebunya....tergaring sikit heheheh sib baik tak retung gitu




 
 
ok semua selamat minum petang ya......

Bahan2
2 cawan gadum
3/4 cawan gula
1 cawan kurma buang biji
sedikit garam
1 sudu teh paras baking powder
1 sudu teh paras soda bikabonat
1 sudu teh ovellate
3/4 cawan minyak masak
3 biji telur

Cara- caranya

Blenderkan kesemua bahan2 diatas hingga gebu . ( akk guna food prosseser ) kemudian bakar lebih kurang 40 ke 45 minit..kalo mengguna tin pembakar dapur gas tu. Kalo oven tak pasti pulak

Selamat mencuba dan terima kasih buat sofinar...akk guna sukatan cawan..

Ini resepi yang sebenar dari sofinar..akk c n p ya tq

Bahan-bahan ( sekeluarga )

  • 150g pisang emas - dilecek
  • 180g tpg gandum
  • 180g gula halus /gula icing
  • 3 biji telor
  • 120ml minyak masak
  • 1 sudu teh ovelate
  • 1 sudu teh soda bikabonat
  • 1 sudu teh baking powder
  • secubit garam

Cara-cara

  1. campur semua bahan di atas dan putar dengan mixer hingga sebati dan adunan nampak putih
  2. masukkan kedalam loyang yang digris dengan minyak masak, bakar 180 darjah selama 40 - 50 minit
  3. pastikan adunan separuh loyang kerana kek biasanya naik sekali ganda

4 comments:

Mana kurmanya??? Tak nmpk pn..hehe.. I suka kek pisang tp kek kurma pn best gak....
 
salam adry..tq rajin ngomelkat umah akk ni ya...kalo nmpk kurma mmg sah ank2 akk tak mkn..blend habis sampai tak nmpk kurma...rasa pun dh tak mcm kurma suruh la cik adik msk kek kurma ni sedappp tau
 
amboi gebunya..

garing la sedap..
 
salam azmiezas..akk suka yg garing gitu heheheh
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...