Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Iklan yang tiada muncul2

Wednesday, March 11, 2020

Fridge Magnatic WW

WordlessWednesday

Tuesday, March 10, 2020

Begedil Daging Buger

Assalamualikum dan salam sejahtera buat semua. Tiber je rajin buat begedil daging beger ni, ank2 memang suka mkn ni. Tp kali ini gandingkan dgn nasi ayam,

Kali ini buat cara sendiri olahan sendiri.
Resepi asal ada di bawah ya:~

 Siap di goreng. Mkn mcm tu pun sedap
 Setelah di gaul mesra
 Bulat2 dan leperkan sedikit, dan sejukkan sekejap

Sedap bau daun sup dan daun bawang.

Resipi Olahan : rosaliza @ syaza Liza

Bahan2
1. 5 biji kentang size besar
2. 3 keping daging buger Ramly
3. 1 labu bawang holland ( cincang )
4. 3 ulas bawang putih cincang
5. 3 sudu bawang goreng
6. Daun sup dan daun bawang
7. Minyak
8. Telur utk salut
9. 3 ke 4 sudu tepung goreng bistari
10. Secukup rasa secukupnya ( jika perlu)

Cara2
1. Kentang di kupas dan dipotong baji, kemudian rebus dengan sedikit garam sehingga empuk.
2. Kemudian goreng kentang hingga kekuning2an. Angkat dan terus lenyek hingga halus.
3. Defrosskan daging buger, kemudian hancurkan dengan menggunakan garfu..
4. Lebihan myk goreng kentang td di gunakan utk menumis bawNg besar dan bwg putih hingga naik bau. Kemudian masukan daging buger yg di hancurkN tadi, kacau hingga nampak masak.
5. Tos kan minyak dan masukkan isi buger kedalam kentNg yg di lenyek td
6. Masukkan 3 ke 4 sudu tepung bistari
7. Masukkan bawang goreng., daun sup dan daun bawang, gaul sebati.
8. Bulat2kan kentNg tadi dan sejukkan seketika dlm peti sejuk.
9. Pukul telor manja kemudiN celupkan begedil kedlm telur kemudian goreng dalam myk yg sudah di pnaskan.
10. Siap.

RESEPI ASAL :

 BEGEDIL DAGING BERGER
resepi: Zack 
c n p : Izah
kongsi bersama : embunrosaliza.blogspot.com

16-18 biji kecil atau bergantung pada saiz

Bahan:
2 biji kentang saiz sederhana besar
Sedikit garam
1 keping daging burger
Daun sup/daun bawang dicincang- optional
1/sb - 1sb tepung jagung

1 biji telur, dipukul sedikit + secubit garam
Minyak untuk menggoreng

Cara:
1. Basuh dan buang kulit kentang.

2. Rebus kentang dalam air bergaram sampai tenggelam hingga empuk.

3. Menggunakan garfu, lenyek-lenyekkan kentang hingga lumat (ketika kentang masih panas).

4. Bila kentang agak suam, masukkan daging burger (defrost dahulu) dan daun sup/daun bawang (jika guna) dan gaul sebati. Masukkan 1/2 sb tepung jagung dan gaul sebati. Adunan jangan terlalu kering atau terlalu basah, takut berderai atau hancur semasa goreng. Kalau nampak basah, tambah lagi 1/2sb tepung jagung.

4. Ambil segenggam adunan, kepal-kepalkan sedikit dan bulatkan dengan kedua-dua tapak tangan. Leperkan sedikit dan susun atas dulang/pinggan. Buat sampai adunan habis.

5. Simpan dalam peti sejuk dahulu sementara panaskan minyak dalam kuali (untuk mengelakkan begedil hancur).

6. Celup adunan begedil satu per satu ke dalam telur dan goreng dalam minyak yang sederhana panas. Jangan selalu diterbalikkan, cukup bila satu permukaan sudah nampak keperangan baru terbalikkan begedil untuk masak permukaan yang lagi satu.

7. Angkat dan toskan atas paper towel.



Thursday, March 5, 2020

KEK PUDING KARAMEL

Assalamualikum dan selamat pagi buat semua. Tiber je buat kek puding karamel ni, sebenarnya esok ada hari jadi Si Angah, dia biasa la x payah buat kek katanya. Tp kesian pula x ada kek x dpt la nk mkn. Jadi buat la kek puding karamel ni, selalu RVC sokmo.



RESEPI KEK PUDING  KARAMEL
By : Munira 
sumber I: kak rosaliza
sumber II: linapg

BAHAN - BAHAN

BAHAN A (Gula Hangus)
  • 2 sudu besar gula
CARA-CARA:
  1. Tabur gula ke dalam loyang dan masak atas api yg kecil hingga gula bertukar perang (ketepikan)
BAHAN B ( Puding Roti Karamel)  ( Puding Karamel cara rosaliza )
  • 2 sudu besar susu pekat manis  - 1/2 cawan susu 
  • 1 cawan susu cair
  • 1 cawan air - rosaliza guna 1/2 cawan air
  • 3 biji kuning telur + 1 biji telur -rosaliza guna 3 kuning tlor + 2 bj telor
  • 3 keping roti - rosaliza x guna roti
  • 1 sk esen vanila 
 CARA - CARA:
  1. Satukan susu cair, susu pekat manis dan air.Rendam roti ke dalam bahan tersebut sambil carik2kan roti.
  2. Masukkan esen vanila. Blend halus bahan2 tersebut.
  3. Pukul telur (pukul manja2 jer) jangan sampai berbuih.Masukkan ke dalam bahan blend
  4. Tapiskan adunan ke dalam loyang BAHAN A ( Gula Hangus ) 
BAHAN C ( KEK ) Linapg gn sukatan cawan arcopal)
  • 1 1/2 cawan tepung gandum - rosaliza guna tepung naik sdiri MFM
  • 1/2 cawan gula kastor
  • 3 biji kuning telur
  • 1 cawan air
  • 1 sk baking powder - x letak
  • 1/2 cawan minyak masak
CARA - CARA:
  1. Ayak tepung gandum bersama baking powder
  2. Pukul kuning telur bersama gula hingga nampak berkrim.
  3. Masukkan air dan minyak, pukul lagi hingga sebati
  4. Masukkan tepung sedikit demi sedikit demi adunan sebati.

BAHAN D
 (Meringue)
  • 6 biji putih telur
  • 1/2 cawan gula kastor
  • 1 sk cream of tartar
CARA - CARA:
  1. Satukan semua bahan, pukul hingga betul2 kembang (bila terbalikkan mangkuk adunan tak tumpah).
  2. Satukan BAHAN C ke dalam BAHAN D secara kaup balik
  3. Bahagikan adunan ke beberapa bahagian dan warnakan mengikut warna kegemaran masing2.
  4. Sendukkan ke dalam loyang yang berisi karamel.Marblekan warna berselang seli hingga adunan habis.
  5. Bakar secara double boil (Letak air panas panas ke dalam loyang)pastu letakkan loyang kek ke dalam bekas air panas tu.
  6. bakar selama 1jam suhu 150 darjah celcius (api bawah sahaja) . - rosaliza tambah 10 minit api atas bawah
  7. Bila masak, biarkan kek di dalam oven dengan membuka sedikit pintu oven.Kek akan nampak kang dari loyang.
  8. Terbalikkan kek, biarkan sejuk.Dan simpan dalam esbok

 Elok je kejadian
 Lorek2 sikit
 Sedang membakarkan diri kek
 Siap, tp kejadian kurang mulus puding tu
Ada satu kawah besar tang tengah tu. 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...