Wednesday, January 4, 2012

KEK PUDING KARAMEL

Assalamualaikum dan selamat tahun baru 2012 buat semua . Hari ini merupakan hari pertama anak2 ke sekolah setelah bercuti sakan dan hengat dunia main3x n makan3x je kerjanya. Pagi ni sunyi je rumah berdua ngan dak kecil amani.


Berceritatentang kek karamel  ni, sebenarnya mmg dah lama sangat nak mencuba tapi rasa mcm tak berapa nak yakin je, boleh ke nak buat, tengok karangan resipi tu mcm panjang dan terbelit2 sikit. Pada 26.12.2011 akk studi resipi dari rumah linapg...ooooo baru rasa senang sikit nak cuba, siang hari tu siap2kan kesemua bahan2 yang akan digunakan.


Kul 9pm lebih mcm tu, baru buat gula hangus. Pas tu asingkan telur kuning n putih, memang banyak guna bekas tapi senang kerja, amik2 je. Memula sekali buat untuk puding dulu, pas tu ayak tepung dan buat merigue




RESEPI KEK KARAMEL@KEREMEL
By: Munira
CnP : Linapg
bahan2:
(A)
2 sudu besar gula (utk bt gula hangus)
*tabur gula dlm loyang n msk ats api perlahan..biar gula hancur n wrna tukar jd perang)

(B) - Bhagian Atas  ( AKK GUNA PUDING ROTI KARAMEL YANG TELAH DI UBAH SUAI SEDIKIT )
1/2 tin susu cair FN...(blh tmbah klu nk karamel tebal ckit)
70gm gula kastor

1/2 sudu teh esen vanila
3 bj kuning telur...(klu tmbah susu cair kena tmbah gak kuning telur
 (C) - Lapisan Kek
140gm tepung gandum (linapg gn SRF)
70gm gula kastor
3 bj kuning telur
135ml air biasa (linapg gn susu cair)
1 sudu teh baking powder (linapg xboh)
45ml minyak msk


(D)Merinque
6 bj putih telur
70gm gula kastor
1 sudu teh krim of tartar (guna sudu KFC) (xboh)- akk letak juga

Cara menbuatnya:
1. Kacau semua bhn (B) perlahan2...jgn bg berbuih2...nti x jd karamelnye...
2. masukkan (B) td dlm loyang gula hangus tadi.
3. pukul bahan (C)
4. pukul sampai bhn (D) smpai jd kembang n bila kita angkat dia x jatuh...
5. campurkan adunan (C) + (D) dan gaul ngan senduk hingga sebati..
6. bahgikan kpd beberapa bhgian n tak warna n paste klu nk..
7. masukkan kedlm loyang yg td..
8. Bakar cara double boiling - selama 1jam suhu 160-180C (linapg bako 150'C) gn api bwh sahaja
9. Bila msk angkat n rest 10 minit br t'balik kan kek yg dibakar tadi...
10.Masukkan dlm peti sejuk 1jam n lepas 2 mkn sejuk2...sedap...tahan dlm peti ais 5 hari tau....2 pun klu x abih d'makan..
gula hangus tak cantik , masak mcm tak sekata, agaknya guna loyang yg agak tebal.
kek ni akk buat masa besday along pada 27.12 hari tu lagi
mekasih buat linapg yang tiupkan api kerajinan untuk akk membuat kek yang tersangat popular ini, sedap anak2 semua suka dengan kek ini, tersangat puas hati walaupun ada sikit kecacatan.
resipi puding yang akk guna
1/2 cawan susu pekat manis di campur dengan air suam menjadikan 1 cawan.
3 keping roti disiat2
3 biji kuning telur + 1 biji telur
sedikit esen vanila.

16 comments:

Suka sangat kek ni. Tapi malas je nak membuatnya
 
cantik lerrr kek karamel pelangi akak ni..mmng sedapkan kek ni...
 
@Yatie

kak rosa cantiknya kek..baca akak cakap karangan resipi yang panjang tu ,,suri rasa dah serender awal2 tuk cuba hehe
 
wah kak cantiknya akak pun dah buat ye saya je yg belum sampai seru
 
Salam Kak..wahhh bercream dan moist betul kek karamel ni...Kaler pun cantik...geram saya tgk
 
bestnyer kalau rajin buat kek ini.. dahler cantik rasanya sedap...
 
wah2.. agak2 tun sorang je ke yg x pernah buat kek nih.. hehe.. tumpang makan je buleh?
 
Best2 makanan kat sini..saya suka makan tapi malas gile nak masak.. hehe..

Salam perkenalan dari saya.. ^_^
 
aik.. sama ye kak kek kita.. cume beza tang kek je. hehehe... sedap tu.cun pun cun.. i like
 
salam kak rosa....anak2 liza pun suka sgt dgn kek ni...sedapppp
 
cantiknya kejadian kek akak ni.kek ni memang sedap saya kalau mkn sampai setgh loyang saya sorang jer..asyik ulang mkn sampai x sedar diri dibuatnya...hehe
 
kek ni memang tak jemu makan...rasa nak makan lagi dan lagi...hehehhe
 
mcm dap2 je.. bila nth nk buat ni.hehe
 
memang terliur dan geram tengok kek ni...tapi bila tgk resepi yg pnjng tu...aduhhhhhhhhhh....tiba2 mood rajin merudum.....
 
kek yang tak pernah jemu di makan.mmg sedap kan?
 
cantik menawan kek karamel pelangi ni.Asal nk komen jerr mesti maisarah jeles pi ttp suis..abes potong mood mama nk blogging.
pasni mesti ada siaran ulangan ni..
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...