Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Iklan yang tiada muncul2

Friday, December 17, 2021

ROTI PURI INTI KACANG MERAH

 Assalamualikum dan selamat pagi buat semua. Hujan renyai2 di bumi Kuala Lumpur sejak dr pagi td lagi. Sejuk dan nyaman. Hujan2 mcm ni ingat kg halaman. Hujan2 perut pun lapar sokmo.

Semlm ada masak gulai ayam. Ayamnya habis berbaki kuah je. Tiba2 tinggg sel otak berhubung, laju je google resipi roti puri rosaliza, dan laju je kedapur godek2 dan terus goreng sebiji utk alas perut😅😅😅😅.

Pukul 11 baru sambung habiskan doh yg berbaki lgi tu. Kali ini sel2 otak berhubung lagi memandangkan ada lebihan inti kacang merah, maka jadi la roti puri kacang merah.

Utk doh kali ini, buat lebih sikit dr sukatan asal, memandangkan kat rumah ni ramai.











Usaha sama dgn Adda

RESIPI ROTI PURI INTI KACANG MERAH

ROTI PURI

resipi asal : yatiezaini@myresipi
kongsi bersama dan Olahan: embunrosaliza

Bahan-bahan ( lebih kurang 22 biji )

Guna cawan Arcopal.

3 cawan tepung gandum
1 sudu kecil penuh yis mauripan
1/2 sudu kecil garam *
3 sudu makan minyak masak *
2 sudu makan gula * (blh kurangkn jika x suka manis)
1 cawan air panas *
40-50ml air
Minyak utk mengoreng
Cara-cara

1. satukan bahan bertanda (*) n panaskan .. kacau sehingga gula hancur n tutup api . Rosaliza guna air panas coway je


2. satukan tepung dan yis .. gaulkan


3. no.1 dimasukkn kedlm no.2 , dan digaul dgn mgunakn garfu sehingga bercampur sahaja


4. dgn mgunakn tangan, gaul adunan sehingga menjadi seperti serbok roti / ~ breadcrumb ~


5. tambahkn air sedikit2 dan adun sehingga x melekat kat tgn n mjadi doh


6. perap doh 30min .. pastu blhler dibahagikn doh pd 12 bhgian bulat yg kecil


7. canai doh nipis cam karipap / duit 50 sen


8. siap utk digoreng .....goreng sebijik sebijik ok ...

Nota: masa bulat2 tu masukkan inti kacang merah, buat membujur, jangan nipis sangat takut terkeluar inti dia. Goreng mcm biasa dgn simbah2kan myk panas 

9. TIPS utk mgoreng : gunakan api yg kecil / sederhana .. org ckp kena pandai main api .. hehe .. kalau guna api yg besar blh mybbkn roti ni x mgelembong / naik kembong
masa mengoreng hdklan disimbah2 kn minyak ke atas roti ni ... bila dah mengelembOOOnng baru lah diterbalikkan ... SELAMAT MENCUBA


RESIPI ROTI PURI ORIGINAL 

ROTI PURI
resipi asal : yatiezaini@myresipi
kongsi bersama: linapg & embunrosaliza

Bahan-bahan ( 12 biji )


2 cawan tepung gandum
1 sudu kecil yis mauripan
1/2 sudu kecil garam *
3 sudu makan minyak masak *
2 sudu makan gula * (blh kurangkn jika x suka manis)
175ml air panas *
40-50ml air
Minyak utk mengoreng
Cara-cara

1. satukan bahan bertanda (*) n panaskan .. kacau sehingga gula hancur n tutup api .


2. satukan tepung dan yis .. gaulkan


3. no.1 dimasukkn kedlm no.2 , dan digaul dgn mgunakn garfu sehingga bercampur sahaja


4. dgn mgunakn tangan, gaul adunan sehingga menjadi seperti serbok roti / ~ breadcrumb ~


5. tambahkn air sedikit2 dan adun sehingga x melekat kat tgn n mjadi doh


6. perap doh 30min .. pastu blhler dibahagikn doh pd 12 bhgian bulat yg kecil


7. canai doh nipis cam karipap / duit 50 sen


8. siap utk digoreng .....goreng sebijik sebijik ok ...


9. TIPS utk mgoreng : gunakan api yg kecil / sederhana .. org ckp kena pandai main api .. hehe .. kalau guna api yg besar blh mybbkn roti ni x mgelembong / naik kembong
masa mengoreng hdklan disimbah2 kn minyak ke atas roti ni ... bila dah mengelembOOOnng baru lah diterbalikkan ... SELAMAT MENCUBA

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...