Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Iklan seketika

Friday, January 1, 2010

ASYURA KELANTAN ~ SURA ~

Salam buat semua, Selamat Menyambut Tahun Baru Hijrah danSelamat Menyambut Tahun Baru 2010..semoga tahun ini kalian sentiasa di lindungi Allah subhanawataala selalu...... Hari ini aku ingin memperkenalkan dan bercerita tentang asyura kelantan yang lebih glamer lagi dengan panggilan  ` SURA '. Sukar untukku mernjelaskan tentang sura ini..dianya bukan mcm bubur asyura di negeri2 lain. Masa untunk membuatnya dan mengacau pula melebihi 8jam..barulah dapat menghasilkan sura yang berkuality dan lambat basi, Ianya dimasak secara beramai2 dan bergotong royong. Masa aku balik kampung hari itu MIL pun membuat sura ini dengan berkongsi dgn jiran sebanyak rm30.00 dan 2 kg beras seramai 13 orang jiran2nya, dapatlah menghasilkan satu kawah sura ini. Bahan2nya pula terdiri dari beras, semua jenis kekacang, ubi keledek,jagung, rempah ratus, bawang halia,lengkuas, santan, nisan, garam.yang penting daging yang di rebus dan dicarik halus2, serta bahan2 lain yang aku terlupa.......sebab masa aku balik tu semua sudah selesai..tunggu makan je jom makan sura ni :~
masih suam2 lagi ni..sedap sangat

ini lah rupa sura kelate teramat lah sedapnya.


walaupun hitam legam..tetap jadi pilihan pertamaku dlm byk jenis asyura di malaysia ini


My MIL dapat satu talam ini dan satu bekas lagi.....sedap gua cakap lu....maaf ya sekadar berkongsi gambar je, kalo ada resepi pun belum tentu aku dapat buat sura ini.

14 comments:

Alamak syura!!! sedapnya.... Lama dh tak mkn syura Kelate ni. Telan ayaq liuq ja la tgk syura tu. Asyura Kelate is the best in the world.
 
salam..itu la kan..yang paling best bagi kita heheheh,,saje tu tayang kat sini..dpt tengok jadi la..buat kat langkawi tak jadi syura klte ke, la ni byk2 dh kampung kacau syura ..kalo dulu malas sikit
 
Salam Kak..

Bezanya dengan Syura Johorkan...

Saya duk Kuantan pun rupa syuranya pun macam dalam pic tu.. mula2 ingatkan dodol..hehehe
 
AKakkkkkkk! E-na dtg bawa kek gulung coc ni nak tukar dgn sura klate tu...dh lama x mkn ni..x buat mmg tak terbuat!
 
salam nida...mmg berbeza ngan syura johor tu..yang johor tu kaler merah2 n mcm bubur lambuk sikit...pas tu beras tu terasa lagi, yang klate ni..memang hancur lebur tak ada rupa beras lagi, oh yang kuantan akak tak pernah mkn n tgk lagi
 
salam e-na....akak pun kebetulan balik hari tu MIL buat bersama jiran...kalo dpt mkn pun setahun sekali je e-na. mcm e-na lagi lama la tak merasa syura ni kan,...heheheh kira tuka ngan kek gulung coc
 
la ingatkan bubur asyura macam kat johor tu..hihi... kak, memang x penah makan lah sura ni, agaknye kalo akak kasi saye dpan mate, mesti ingat dodol...teringin pulak nak rasa... hari2 biasa ade jual ke?
 
sedapnyo suro nih...wat kat mn ni>
 
salam nOOrsha...memang tak sama dgn yg johor..itu yang akk suka nak kongsi kat sini..ada iras dodol tapi sura ni berempah manis2 n lemak gitu.Biasanya tak ada org jual sura ni..hanya buat selepas 10 muharam saje...akak pun kalo tak blk kg mmg tak dapat mkn la sura ni.
 
Salam Hazwan..emmm sedap sungguh suro klate ni kan..kat umah hazwan ada buat tak suro ni. ini mak mertua akak buat kat kampung ni... Kl susah nak cari awah di..lg satu tak reti nak buat nnt tak sesedap mak2 kita yg buat heheeh kan hazwan
 
salam kak...selamat thn 2010..hehee... sue tak penah makan dan nengok pun asyura nih kak..dengar jek penah..hee...mesti sedap nih ek...pastu kalo yg tradisi2 gini mesti org2 lama buat lagi sedap. akak x penah buat sndiri ek?
 
salam sue...selamat tahun baru 2010...memang sedap sangat sue..lebih2 lagi mak2 yang masak2..heheheh akak tak pernah langsung buat ni..dulu2 kalo tulun pun bab kupas bwg je..sedap n rumit utk sedia kan asyura gini. kalaulah akak tau buat pun..dah tentu tak sesedap mak2 yg buat kan heheheh
 
wah syura ler.. sama cam syura org ghanu tapi kurang manis sikit drpd yang kelate. dah lama tak makan syura ni.. hampir 3 tahun kot.. kalu balik kg kat kelate ngan ghanu memang bukan bulannya.. tengok syura akak terasa termengidam plak.. heheheh.. sedapnya.. memang sedap...
 
zalieda...akak tak pernah mkn yg ganu punya..gini jugak ke. kalo blk kg time sekrg mungkin dapat la merasa sura ni..kalo tak tgk kawah je lah kan hehehe..sedap
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...