Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Iklan seketika

Saturday, January 2, 2010

BUAH KERANJI

Salam buat semua...hari ini aku nak memperkenalkan buah keranji...mungkin ramai yang tau nama keranji ini...tapi tidak mengenali rupa bentuk buahnya. Masih ingat tak lagi dengan pantun dulu :~

SORONG PAPAN TARIK PAPAN
BUAH KERANJI DIDALAM PERAHU
SUSUH MAKAN DIA MAKAN
SURUH MENGAJI DIA TAK TAHU......

Begitulah bunyi pantu tu......hari tu masa balik ke kampung..ternampak orang jual buah keranji ni di tepi2 jalan sekitar merapoh pahang tu....Buah ni kecil2 dan rasanya masam2 manis....sedap tau. Kalau nak tau atau mengenali banyak buah2 yang pelik2 boleh la berkunjung ke DEDAUN ALAM...macam2 pokok dan buah2 ada disini. Jom layan buah keranji :~
ini lah rupa buah keranji
Isinya berwarna oren terang
satu peket kecil tu rm5.00..mahal jugak la...tapi lama tak mkn ok la beli

Disekitar Merapoh banyak orang jual buah keranji ni

8 comments:

Dulu2 selalu gak makan buah keranji ni..sekarang macam lama sangat rasanya tak jumpa buah ni..biasanya yg jual tu org2 dr pedalaman..sebab buah ni buah hutan kan kak..buahnya rasa berbulu sket tak halus..hehe..
Hawflakes /asam manis yg utk buat kek tu dibuat dr buah keranji kan...hehe
 
a,a sue akak rasa buah ni buah hutan..sebab pokok dia akk tak pernah tengok..kalo tanya penjual pun ckp amik kat hutan..hehehe..keranji yang bebulu tu akak panggil keranji mawas heheheh, dan buah dia coklat2 sikit. yg akak tunjik ni kulit dia licin..tak tau la nama gelaran dia apa. Asam manis tu buat dari buah ini ke..akak tak tau pulak..tapi rasa buah ni unik kan
 
akak, buah keranji nie memang sedap.. masam-masam manis gitu.. saya pun mcm hasue gak dah lama tak merasa..dulu masa kecik-kecik memang banyak dijual tp sekarang dah berkurangan.. ni kalu tunjuk kat anak saya nie memang sah tak kenal buah apa tu..
 
salam zalieda...kira mcm buah nostalgia la ni kan...susah nak dpt dh, anak akak pun tak kenal dgn buah ni...baru pertama kali dia tgk hehehe
 
Aik! Mcm n3 blog i je..huhu..
 
itu dh promote blog u tu....
 
Akak...maksud sue buah berbulu tu belah dlm ler...errr,isinya yg oren tu kalo kite makan rasa x halus kan..pastu rasa kering2 sket.kulitnya memang licin sangat..halus jek.suka pegang...yg kulit berbulu tu tak pernah kot sue tgk atau namanya lain..hehe
kembang liuq bila ngenang rasa buah ni..mintak sebijik kak
 
salam sue...ooo gitu ke hehehh..a,a mmg gitu la. akak ingatkan kulit yg luar tu berbulu hehehhe....sedapkan rasa terkucil air liur je heheheh
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...