Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Iklan seketika

Sunday, January 3, 2010

GELEMBUNG BUAYA ( BOYA) / HALWA KELAPA

Salama semua....kali ini aku nak tunjukan satu lagi makanan yang terkenal di kelantan selaian dari akok dan dodol kelantan. Ini adalah gelembung boya...yang di perbuat dari kelapa muda. tepung pulut, gula, daun pandan dan bunga cengkih..mengikut apa yang tertera di pembalutnya..aku tak tahu pula bagaimana dia dibuat..agaknya macam dodol jugak lah rasanya..dikacau begitu. Kawasan yang paling terkenal dengan dodol dan gelembung boya ni sekitar kampung laut, palekbang dan tumpat. kawasan lain pun ada juga tapi tak berapa banyak. rasa gelembung boya ini..sudah tentunya manis..tapi tidak terlalu manis...kalau dulu2 memang manis sangat, tapi sekarang gula dah  mahal..hehheeh orang kurang kan sikit gula..lagi satu untuk kesihatan juga. jom tgk pic : ~

1 peket ni RM 4.00

ini rupa yang sudah di potong

Lepas makan gelembung boya ni kena minum air kosong ya.......selamat berhujung minggu..dan buat anak2 sekelian selamat menempuh alam persekolahan esok...semoga menjadi pelajar yang cemerlang..

12 comments:

Gelembung boyo i lupa nk beli masa blik hr tu. Jadual ketat sgt smpai tlupa nk beli buah gomok dan gelembung boyo. Lama sgt dh x merasa buah gomok dn gelembung boyo ni. Yg dlm foto tu mgkn byk sgt pwarna, x mcm dulu dh..
 
Kite biasa tgk kuih ni tapi tak tau pulak nama dia gelembung boya heheh
 
Salam Kak Liza..

Dulu selalu makn kuih ni masa KPLI Kuala Terengganu.. tapi susah sangat nak jumpa kuih ni kat tempat2 lain..

Peliklah Kak LIza.. kenapa namanya Gelembung Boya ek, macam takde rupa buaya pun :-)
 
salam adry...itu la banyak sangat meronda keliling pantai timur..abis segala ganu n phg sempat lg singgah penang tu..heheh
tapi tak pa...pas ni blk kg lg borong byk2...bestnya cuti2 1 malaysia...bila pulak blk kg
 
salam blogresepi..lain kali kalo pg klate boleh la cuba kuih ni...sedap tau.tq ya jauh dtg
 
salam nida...apa kbr, akak harap nida baik2 aje...dh siap pindah rumah ke.

Akak rasa kan knapa nama dia gelembung boya tu...kerana..mengerutu mcm boya..tak mcm dodol tu licin n mulus je
 
Gelembung mcm perut boyo....
 
Resepinya mcam mana ye?
 
Resepinya mcam mana ye?
 
Bleh share resepi..sya keliru ka sbb resepi lain tulis tepung beras tpi dlm artikel ni tulis tepung pulut...tolg beri penjelasan
 
Bleh share resepi..sya keliru ka sbb resepi lain tulis tepung beras tpi dlm artikel ni tulis tepung pulut...tolg beri penjelasan
 
Bleh share resepi..sya keliru la sbb resepi lain tulis tepung beras tpi dlm artikel ni tulis tepung pulut...tolg beri penjelasan
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...