Tuesday, January 5, 2010

KEPAH DAN REMIS

Selamat malam semua..tak habis lagi cerita pasal hasil laut yang terdapat di Pantai Remis tu..kali ini aku rasa ramai yang mengenali kepah dan remis ini. Kepah2 yang jual disini kebanyakan berkulit licin dan putih2 semua, dan bersih je  kulit dia..jom layan gambar : ~

Kepah ni berharga rm 5.00 per kg..isinya penuh je sedap n manis isinya. Kepah ni aku beli la sekilo

Yang ini pula remis...kecil2 je saiznya

 Ini pula siput belitung..duduk dalam jaring kalau tak..tinggal bekas je nnt habis merayap heheheh



Ada juga ke yang tak pernah tengok kepah , remis atau siput ini....kita tengok siapa yang kena...heheheh...
SELAMAT MALAM DAN SELAMAT BEREHAT BUAT SEMUA......

16 comments:

Salam kak Liza,
hu, tak penah makan lg siput belitung neh. masak caman tuh, kak?
 
Sume spesis hidupan laut tu den konal..hehe.. Jenis siput biasanya org msk lemak je tp kna potong bhgn ats siput tu. Brutal la skt sbb siput msh hidup wlpn tnpa air..huhu..
 
Pernah nampak..tp tak penah makan kot..heheee..banyaknya siput org dpt tuh ek kak..seronok tgk
 
Kak, saya tak kenal sangat siput2 ni pasal tak brapa suka makan..geli la..tak tau knapa..sekarang ni kerang pun saya dah kurang makan, pasal banyak lumpur..x brapa elok sebenarnya kan??
 
Haaaa..Kepah ngan remis kite sukee..Siput belitung tu sama ke ngan siput sedut yang orang selalu masak lemak tu..?

Keh keh keh pasal siput kite tak makan, so jakun siket lah bab² ni...
 
siput belitung tu.. sama ngn siput sedut ke??
masak lemak cili api campo keladi..
ngences!
 
salam indah..akak rasa mcm sama je ngan siput sedut buasa yg org jual tu. Akk masak lemak kuning je..campur ngan daun kesum n buat pekat2 sikit. selalu akk beli yang dh siap pek tu rm 2.50..sikit je lah.
 
salam adry...hehheeh maklum la duk kat pulau..dh tentu kenal ngan semua spisis laut ni....walaupun bukannya seorg nelayan kan heheheh...terasa nak mkn ikan pari asam pedas langkawi punya
 
salam sue....itu akak amik pic yang org jual tu siput.... sue tak pernah mkn siput ke, akk suka juga siput ni kalo mkn sekali sekala tu
 
salam azmiezas....tak suka ke..mungkin sbb dia kenyal2 gitu kut..n nak mkn kena sedut pulak payah sikit nak mknnya. akk ok pulak siput gini
 
salam sue @ nenei..kepah n remis tu sedapkan....heheheh ramai gak geng yang tak mkn siput ni ya...tp akk mkn siput....
 
salam kak ngah saya rasa mcm sama je siput sedut n siput belitung ni..org yg jual tu kata org cina yang panggil siput balitung, kalo org melayu pamggil siput sedut je...tak tau la pulak kita yang sebenarnya. cuma ada jenis2 siput yg duk sawah padi, siput sungai n siput laut .
 
Rasanya siput belitung hidup di kawasan pokok bakau. Lama dh tak mkn siput msk lemak. Org kat sini tak brpa suka spesis siput yg mcm tu. Siput yg besaq2 betis tu mkn la pulak. Nk merasa ikan pari besaq keta kancil msk asam pedas lgkwi, mai la sini....
 
salam adry...pe habaq no....itu la ingatnya tahun lps nk p x jd pulak...a.a akk rasa pun siput paya bakau tu..dok dlm lumpur..hehehe kalo siput yg besar tu seram pulak rasanya kan....diaorg tak pandang siput kecik kan. tunggu la kami akk ke sana tahun ni kut....thn lps 2 tiket percuma utk anak beranak dh hangus gitu je....salam buat semua ya
 
salam.. mentarang tu sedap tak?
 
@Azlan

assalam, bg akk xsedap sebab isi dia besar sangat, n nk mkn pun tak berapa nak masuk hehe, mungkin x pandai msk n mkn
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...