Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Iklan seketika

Monday, January 11, 2010

SELERA KAMPUNG

Salam buat semua...sebenarnya menu ini dibuat beberapa  hari yang lalu tapi tidak berkesempatan untuk letak n3.


ikan lampan kut....aku tak kenal ikan apa yang sebenarnya..isinya manis,byk tulang yang halus macam ikan terubuk gitu. Aku tak potong ekornya....sbb cantik je warna warni gitu.
 
menu ayam wajib ada..tak kira yang bergoreng ke berkari
 
singgang bendi..memang sesui dimakan dengan ikan goreng. Lebih kurang dengan asam rebus jugak la
 
Ulaman daun kayu dari muar...aku suka sangat dengan ulam ni...tapi tak tahu daun pucuk apa...org johor kenal tak daun ni..lemak2 je rasa daun tu best sangat cicah budu hehehe
  
budu bersama sambal digambung sekali..lagi sedap. Sebenarnya cili padi abis kat umah aku masa tu.


Sekarang ni hujan punya la lebat dekat rumah aku ini.....ok  semua....bye n saye sokmo

10 comments:

Salam kak..Emm tak pernah pula tgk bendi masak air cam gitu...tapi memang kenalah ngan ikan goreng n budu itewwwww....

Akak, sayur bendi tu main rebus ngan bawang cam tu je ke?Tak yah tumis² ya...?
 
salam sue@nenie...heheheh sedap tau bendi msk gini..bwg merah,bwg putih,lengkuas..semua hiris,pas tu asam keping 2 kping sedikit ikan bilis..didihkan air dgn semua bhn2 tadi tu pas tu baru masukkan bendi ni...sedap la rasa masam2 sikit. cuba la tapi kena mkn ngan ikan goreng. kalo nk singgang ikan pun gini juga..tp asam kping lebih sikit n rebus ngan sedikit air...boleh la nenie cuba senang je
 
Salam kak Rosa..first time jugak tengok bendi masak mcm u..biasa tinta kalau masak bendi tumis dgn kicap, atau bubuh dalam kari..kalau tak pun bendi tu direbus dan ulam dgn samabal belacan...badus resepi tuu..sesuai dimkn dgnikan goreng...ikan tu ikan sungai ke?..isinya mesti manis...sedapppp nyaaa..:)
 
salam tinta...ini masakan org dulu2. kira msk gini la yg diaorg tahu buat..aci rebus je, skrg ni goreng la mcm2 resepi yg best2 ngan bendi. Ikan tu akk rasa ikn sungai kut..sbb biras akk yg bagi ada kwn dia pancing...memang sedap n manis..tp tulang byk
 
Semua menu E-na suke tu! Adooiii kak Lapau ni tgh2 mlm tgk menu akak ni, kalau dpt kat E-na ni bertambah2 la mkn! ulam cicah budu, pergghh mmg sedap! ikan goreng tu, singgang bendi tu bagi kt E-na sepinggan tu e-na bole habiskan senang2 jer!!!
 
salam E-na....itu la tayangan buat e-na terliur je..nak blk mesia lambat lg kan...bendi senang dpt ke kat jepun..kena msk sendiri la tu...nak tunggu mama e-na msk lambat la dpt mkn...akk pun cukup suka menu gini walupun simple n menu ore malas hehehehe..mkn tak ingat heheh
 
Sume menu tu dh best tp ada satu yg agk krg 'kick', budu tnpa perahan limau dan lada burung. Ikan lampam tu beli kat ne? Nmpk fresh je..
 
salam adry.....taruk sambal je tu..lada burung habis daaaa.Ikan lapam ke tu..akk tak kenal sangat la...kak yang bagi ada kwn dia mancing..itu yg fresh gitu...keja ke
 
salam kak rosaliza..
daun ulam tu banyak jual kat muar ni.. tetiba terlupa plak apa namanya..nanti kalu ingat saya inform akak.. tapi saya lebih suka pucuk yang org kelate panggil pucuk tere tu.. itu memang sedap n lemak2 gitu.. Pstt.. kalu duk cicah ngan budu, memang sedap ler.. bab kata org, 1 pinggan nasi mesti tak cukup..
 
salam zalieda...daun ni pun akk beli dgn penjual dari muar juga rasanya...guna lori pertanian..satu lg ulam tu akk kenal la..nama dia tenggek burung hehehe..tapi sedap juga..pucuk tere tu akk pun suka sangat..pesen suka mkn ulam ...heheheh nak awek muda la katakan hahahaha.pucuk gajus la tu pucuk tere zalieda..suka akk kenal ngan zalieda
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...