Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

iklan

Monday, January 4, 2010

TIRAM MALAYSIA

 Salam buat semua...semalam aku n famili sekali lagi ke Pantai Remis Kuala Selangor tu...saje jalan2 kat situ sambil menikmati  keindahan di pantai tersebut...suka sangat dengan suasana di pantai ini. Kali ini air pasang pula....ramai kaki pancing melabuhkan joran masing2. Kalau hari tu...aku tengok ramai yamg mencari kepah di kawasan berselut, kerana air surut.  Kali ini aku pergi awal sikit. Jam sekitar 5 petang.....macam2 jenis hidupan laut yang dapat aku tengok......salah satu dari padanya tiram ini.......Pada mulanya aku ingatkan orang jual batu karang..tapi pelik pulak kenapa seketul begini..hehehe rupanya begini rupa tiram...atau oyster, Kalau sos tiram tu aku selalu guna....tapi rupa tiram yang sebenarnya begini..sungguh mengerunkan. Dekat sini org jual 3 biji rm5.00 je..kalau makan dkt hotel melebihi rm 20.00 sebiji....ish ish ish mahalkan. Ini rupa tiram Malaysia...kalau tiram luar negara cantik mengikut kata penjual itu la....Jom kita tengok Tiram Malaysia  : ~


ngeri je nampak kan


Aku tak beli pun cuma tengok je

17 comments:

erm ..ok kira murah jugak tuh... mana tau kot2 ada dapat permatanya..hehe
 
Salam kak Liza,
Kikiki. Seram kak? Saya pun. haha. yg saya penah rasa, cantik jer kulitnya. tak tau la.
 
salam zikr..a,a kira murah gak..mula tu nak juga beli..tapi takut tak reti nak msk je...membazir pula...bila dok terbayang mutiara kat dlm tu..seronok juga heheh
 
salam indah....heheheh seram jugak tgk mengerutu gitu....yg licin tu agaknya yg import tu indah kan....yang ini byk siput2 kecil lkt kat kulit dia...tapi akak suka sangat pg sini
 
Hehe..tu tiram pesisir pantai je.Tiram yg hidup liar di kwsn pantai, dh mcm rupa teritip. Kalo yg org bela, comey skt bentuk dia. Yg cntik2 tu tiram laut dlm.
 
aritu gi kenduri kawin one of hubby's officemate kat k selangor..lalu juge kat pntai remis tu...tak tau ade lokan, kalo tau gi carik!!~ hihihi,....kite memang suke makan lokan kak..biase yg dah licin tu, penjualnye dah bersihkan n berus dulu..jadi kite yg beli nak masak senang...cam gambar tu, rasenya penjual tu cume buang pasir2 je, tak berus cengkerang2 sipot yg singgah.... tp rasa lokan ni memang puas dimakan.. kalo yg fresh gini, rbus serai bawang je pun layannnn kakkk... meleleh air liur...hihihi..

errr...tp kalo 3 biji rm5 tu kire mahal la...aritu beli kat pasar malam, selonggok rm10...lebih kurang ade 10 biji.... :)
 
salam adry....heheheh ni la akak suka kalo ada org pulau kat umah ni..byk ilmu pengetahuan ttg hidupan laut ni..akak tak reti la bab lautan ni...oh patut la...yg mengerutu tu teritip..tahu benda tu tp lupa nak nama dia... ooo info yang baik sekali tq ya..mai la kl kita pg jalan2 kat pantai ni...best sangat
 
salam nOOrsha...akak pun selalu gak ke kuala selangor ni tapi kesebelah bukit malawati tu...tp ari tu abg ada geder2 ngan kwn2 dia buat kat sini..pas tu dh jadi tempat kesukaan akak pulak dh sekarang ni....ada mcm2 jenis..kijing tiram,kepah, remis,siput.. kerang pun ada Yang hitam pjd sikit tu pun ada...mentarang pun byk semlm. Oh msk rebus ngan serai pun boleh ek..nak kena pg lagi ni..semlm akk beli kepah je
 
Sue reti laa kak makan tiram nih..kaloo yg dah jadik sos tu reti pulak..hehe
 
tertinggal 'tak' lagik...tak reti tau kak..bukan reti.hehe..
 
salam sue..ooo akak ingatkan sue pandai mkn...rupanya mcm akak juga..sos tiram..memang sedap di buat msk2 kan. tq sue....singgah sokmo umah akak ni
 
Kat sini, teritip pn ada org cari utk dimkn atau dijual. Teritip kat sini dipanggl 'siput tukui'.Sblm ni pelik gak tgk org dok ketuk teritip kat batu tepi pantai, igt kot depa nk buat umpan memancing tp rupa2nya nk mkn.
 
gitu rupanya tiram.. kalu akak tak cakap tadi tentu saya ingatkan batu.. first time tengok..
 
salam adry..oh ya ke..kalau akak kata mcm ulat batu gitu..kan..kalo berjalan atas batu habis luka2 n bercalar kaki..tak mabuk ke ( keracunan ) ke mkn tu..hehee kalo akak la tau teritip ttu tak mkn..kalo tak tau belasah je labu heheh
 
salam zalieda...a.a gitu la rupanya. akak pun tertarik nak singgah kat kedai ni pun sbb nk tgk benda ni la..kalo tak mmg sah tak kenal...asyik dok byg tiram yang kat botol sos tiram je..cantik je
 
Kak Liza...

Saya pernah tengok tiram NZ ni... kulitnya putih sikit kot
 
salam nida..akak rasa pun ada tgk umah nida masa mula musim panas hari tu...yg NZ tu cantikkkk duk negeri omputisss heheheh
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...