Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

iklan

Friday, May 14, 2010

KEK COKLAT KUKUS HANA

Salam buat semua, semalam akk buat kek coklat kukus Hana ni..best sangat2. Hana akk nak minta izin C n P resepinya ya, senang untuk rujukan masa depan. Tengok gambar je lah dulu pas ni akk letak resepinya ok. Nak masak mee kari jap lagi anak2 balik sekolah.



Guna loyang besar sangat...kek jadi nipis la pulak.......ni topping tengah cair lg cepat2 snap pic takut simpan peti ais nnt ada yg tak sabar di potongnya nnt. TQ ya HANA, resepi kek yang sedap ini:~
Minta izin c n P resepinya ya Hana

Bahan-bahan ( size loyang 18cm )

  • 11/4 cawan tepung gandum
  • 1/2 cwn serbuk koko van houten
  • 1 sudu kecil baking powder
  • 1 kotak susu coklat (250ml)
  • 2 biji telur (size M)
  • 1 cawan gula halus
  • 1/2 cawan butter
  • 3 sudu besar susu pekat
  • 1/4 cawan minyak masak n esen vanila
  • TOPPING
  • 3-5 sudu besar susu pekat
  • 1/4 cawan serbuk koko van houten
  • 2 sudu besar butter
  • 2 sudu besar susu segar

Cara-cara

  1. Pukul telur,gula dan butter sampai kembang.Kemudian titiskan esen vanila. n pukul lg.
  2. Ayak tepung,serbuk koko dan baking powder.
  3. Masukkan sedikit demi sedikit ke dalam adunan telur.Kaup balikkan.
  4. Masukkan susu kotak,susu pekat,minyak dan gaul sebati.
  5. Masukkan dlm loyang yg telah dilengser minyak/marjerin. Tutup dengan aluminium foil..Then kukus 45min...Dah masak sejukkan.
  6. Utk topping...campurkan semua bhn dan masak secara double boiler. Then bleh la curahkan kat atas kek yg dh sejuk td.. Hiaslah apa suka...Pastu simpan dlm peti sejuk beberapa jam sebelum dipotong. Taraa...dh siap...bleh la makan....

6 comments:

wah..sedap sangat2 ni dah berapa kali buat kak? nak try gak ni..tengah cari resep ckek kukus sesedap ni
 
salam izah....dah byk kali sangat akk buat kek ni, anak2 mmg suka sangat sebab kek ni lembab, kalau kek kukus yg senang tu tak pakai susu coklat jd mcm kering sikit...yg hana jepun ni best sangat...nnt izah cuba lah ya
 
waaaa....sedapnye..yummy2..nak sket blh? heee
 
salam deena...mmg sedap sangat kek ni
 
mcm sedap jer kak...keluarga yang bahagia ya...
 
salam mamaharith...mmg sedap sangat...alhamdulillah akk bahagia bersama famili akk
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...