Tuesday, August 31, 2010

CHOCOLATE CHIPS

Salam buat semua...bertemu kembali kita di hari merdeka ini....Sejak akhir2 ini kesibukan yang melampau sehingga tak sempat untuk update blog sendiri.....terima kasih buat semua yang rajin berkunjung kerumah akk...yang tunggak jejak dapat lah akk buat kunjungan balas...bagi silent reader tu terima kasih banyak2 kerana sudi singgah.

Semalam akk buat chocolate chips kesukaan anak2. Resepi ini dari biras akk....memang sedap sangat dan ranggup. Tahun ini akk buat sikit je biskut..tidak seperti tahun2 yang lalu.....selalaunya mesti buat 3 adunan untuk 3 rumah.....Untuk tahun ini akk buat untuk rumah sendiri dan biskut kesukaan anak2 sahaja..maklumlah...semakin hari semakin sarat  je...nak berjaga sampai tengah2 malam pun tak larat. Biskut tak ni tak berapa cantik tapi sedap:~


Ginilah rupa biskut tu..Ada banyak resepi untuk buat biskut ni. Untuk mengabadikan resepinya maka akk letak resepinya kat sini...untuk rujukan masa hadapan...terima kasih buat biras akk kat Cheras tu..Kak Long Ida.


Bahan - bahan

* 450g choclate chips
* 1 cawan badam kisar
* 2 sudu teh baking powder
* 11/2 ketul butter
* 1 cawan gula putih
* 1 cawan gula perang
* 5 cawan tepung superfine   ~ akk guna tepung ros
* 2 sudu teh serbuk koko
* 2 biji kuning telur
* 1 sudu teh garam
* 1 sudu teh garam

Cara - Cara

1~ Butter di pukul bersama gula putih dan gula perang, kemudian masukkan vanilla dan telur...gaul sebati

2~ Gaulkan  tepung, choclate chips, baking powder, serbuk badam,koko dan garam hingga sebati. Campurkan adunan inidengan butter yang telah di pukul tadi .....bentukkan ikut suka hati

3~ Bakarlah sehingga masak...oven akk  5 minit je


Selamat menjalani ibadah Puasa dan selamat menyambut Hari Merdeka Yang ke 53 MERDEKA ! MERDEKA ! MERDEKA !.......

7 comments:

Salam kak rosa,
Hari ni cheq tak mau komen psl biskut tu tp nk komen spelling. Ejaan yg betoi utk choclate ialah chocolate.

Hehehe..
 
salam rosa..akak pun dah siap buat kuih raya..lepas ni nak fikir perkara lain pulak..kuih raya dah siap..
 
Salam Adry...dh terbiasa ngan bahasa inggeris di melayukan..tak perasan la pulak sampai tajuk pun tulis salah heheheh...tq ya
 
Salam kak erna..saya ni baru sejenis ni je buat...ada 3 jenis lagi nak buat...best la akk dh siap buat sekuk
 
salam kak..alaa,nak tengok biskut akak tapi gamba x kuar2 pulak dah...tenet nih makin teruk lak dkt2 nak raya nih.huhu.. apa2pun rajin gak akak membiskut..sue ni teringin gak nak wat sekut lg..tp wat makan sndiri jer..tunggu smpai seru jap.hehe
 
Salam sue....akk ni pun tak berapa rajin la nak buat sekuk ni..tapi sian kat anak2 je...lagi pun akk buat biskut kesukaan diorang je heheh..mmg malas sangat sue akk nak buat biskut tahun ni...tapi sue dh ada tu sekuk
 
salam kak.
mintak kbenaran nak amik resepi ni ltak kt blog ye :)
thanks.
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...