Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

iklan

Wednesday, August 25, 2010

DUKU PALEMBANG

Salam dan selamat pagi buat semua..pernah makan atau pernah dengar tak duku palembang, antara duku yang paling sedap akk makan selama ini,. Buahnya kecil dan manis. Isinya pejal sedikit dari duku atau dokong. Duku ini memang susah nak dapat dan akk tak pernah jumpa orang jual lagi....Entry kali inikahas buat adik2 akk terutamanya EN DAUN AKA ADRY, yang tak balik hari raya ini..tak apa lah tak sempat makan buah ni pun kan...raya haji nnt dpt jugak tgk pokok ni heheheheh,dan selamat beraya di Langkawi ya dik. Seorang lagi adik akk iaitu LINAPG yang masih dalam pantang tu....selamat menjamu mata lah ya..duku2 tak boleh makan tau...bertungku boleh heheheh...kita jumpa raya nanti. Dan buat adik bongsu akk iaitu EGIEAZIRA di UNIMAP tu..agaknya balik raya nanti dapat kut makan sebiji dua...itu pun kalo buahnya tidak berguguran lagi. Kesian kat buah2 tu tak ada orang nak makan, lagi pun bonda pun balik Kampung jaga atuk yang pulang untuk sambut puasa di rumahnya ( sebelum ni atuk dok KL ngan Makcik akk ). Buat dua lagi adik akk tu Alla n Ayu (dua2 ni pun ada blog juga tapi tak aktif mana heheh), kita jumpa raya nanti ya..tak sabar nak jumpa.....beginilah kalo semuanya merantau...raya baru jumpa...rindu sangat kat adik2 akk ni.

 Ini lah pokok nostalgia peninggalah arwah abah....semoga roh abah dicucuri rahmat oleh Allah. Jom layan mata.....tengok gambar yang tak seberapa ini.....

Ini lah buah duku tu...tapi yang ini belum masak lagi...tak tau lah sempat ke tak time raya tu..mungkin gugur menyembah bumi dah...sayang

Buah yang sempat abe ambil masa balik hari sabtu lepas...gini lah rupanya kecil2 tapi manis n sedap
Ambil buah guna tangan je..tak payah panjat2 pkk...sebab tu lah kat bawah ni licin tangan boleh mengapai...kat atas banyak lagi buahnya....


Best  upload pic time subuh2 gini laju je, Ok semua selamat menjalani ibadah puasa...semoga segala amalan kita di berkati oleh Allah....

9 comments:

ish..ingatkan snap buah duku jer..rupanya ngan pokok duku skali.Terubatlah rindu en.daun nk tgk buah n pkk duku palembang ni
 
salam
wa nengok macam buah rambai pon ade erk :)
 
Salam kak rosa,
TQ buat n3 khas utk kitorg.Duku palembang ni sbnrnya jauh lbih manis dan sedap bbanding dokong. Duku spesis ini sgt jarang ditanam.

P/s: Akk foto pkk dn buah duku palembang lain tak? Kalo ada nk minta utk buat n3 Dedaun Alam.
 
Duku ni mkn 2 kg pn hbis..hehe..
 
Salam Lina....mmg terubat rindu..mcm org bercinta dpt tgk umah pun jadi..orgnya tak ada..gitu lah..dpt tgk gmbr pkk kat kg pun ok dah..nak merasa tak dpt la pulak...tq ya dik
 
Salam Chak...ada iras2 sbb buah ni kecil2 n kulit dia pun nipis je..tapi kesdepan buah ni tak ada tolok bandingnya antara duku2 yg pernah akk mkn heheheh. Tq ya Chak
 
Salam En Daun..buah ni manis sangat..agaknya 3 4 hari dah tak uje kut kat kg....kemanisannya mmg no 1..hhehe tq ya no hal punya
 
En Daun boleh C n P foto akk je lah...3 keping ni je akk amik...
 
Salam kak rosa, cheq dh amek foto duku tu ketiga2nya.TQ. Nti bc la n3 di Dedaun Alam.
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...