Thursday, November 11, 2010

CUCUR NASI IKAN BILIS

 Salam bersiaran kembali..dah lama tak mengn3 pasal masak2, bukan akk tak masak tapi selalunya resepi yang paling simple je untuk santapan anak2, kalo tak beli je lauk. Menu akk pula selalunya ikan selar bakar je, cuma masa awal2 pantang je akk makan sup ikan haruan.


Dah lama nak cuba buat  cucur nasi ikan bilis ni..asyik tertangguh je..hari ini akk mencuba resepi dari YATIE dan akk C n P dari umah LINAPG. Nak selongkar umah yatie tak larat lak nak kemaskan balik hehheh kalo umah Lina tu akk biar berselerak gitu je, dia balik keja nnt dia kemaskan  balik, maklumlah kakaknya dalam pantang lagi . Apa2 pun terima kasih buat Yatie n lina

Jomlah sapa2 nak rasa jemput nasi ni :~



 Bahan-Bahan
  • 2 cwn nasi
  • 2 cwn air
  • 1 biji bwg besar
  • 2 biji bwg putih
  • 1/2 cwn ikan bilis
  • 2 1/2 cwn tepung gandum ( sy gn 3cawan)
  • 1 biji lada besar dihiris nipis (xboh tadak stok)
  • Daun sup/bawang (xboh tadak stok)
  • sedikit garam ( sy gn 1 kiub ikan bilis )
  • Minyak untuk mengoreng
  • sedikit serbuk kunyit ( sy tambah ) akk lupa nk boh
  • akk tambah sikit baking powder
Cara Membuatnya
  1. Blend nasi bersama air, masukkan sekali ikan bilis, bwg putih dan bwg besar...kisar sebati.
  2. Masukkan tepung gandum ke dlm bekas dan tuangkan bahan2 kisar tadi...gaul sebati.
  3. Campurkan semua bahan2 hirisan, garam dan gaul sebati.
  4. Panaskan minyak dan goreng adunan cucur hingga masak.
  5. Saya gunakan tangan saja utk men=jemput cucur ini....pastikan jari di basahkan sedikit dngn air supaya mudah. Selamat Mencuba...

memang sedap sangat cucur ni..anak2 akk minta lagi tak cukup, tambahan sini ujan renyai2 lagi best sambil mkn layan teh 0 panas.


    14 comments:

    rata2 nampak cucur nasi ikan bilis ni tp saya jugak tk terbuat2 lagi padahal ada je nasi...asyik lupa je :D
    hujan2 ni sedap mkn cucur ni kan!
     
    Salam Zarin..itu lah akk pun asyik dok peram je resepi ni...hari ni masak nasi lebih sikit utk buat cucur ni...mmg puas hati sedap sangat, tq ya zarin
     
    sedap kan akak cucuq ni..ada belen nasi bleh wat lagi.mmg kenyang
     
    salam rosaliza..akak pun dah pernah cuba buat..memang kenyang..sampai tak perlu makan malam..akak buat untuk minum petang..
     
    Salam lina..mmg pas ni kalo ada nasi lebih boleh buat lagi...ank2 akk pun semua suka.tak rugi mencuba
     
    sedapnyerrrr cucur nasi....nak try gak.... bak mai laaa sini sample sepiring...ihikkss
     
    Salam Kak Rosa,
    Tahniah kak menjadi cucur nasi ni...sedapkan...suka mendengarnya bila akak pun suka cucur nasi ikan bilis ni..
     
    salam..nampak sedap sesuai sarapan hari sabtu pagi ni..
     
    nak kodok pisang! :)
     
    Salam kak erna..sedap n mengenyangkan kan kak..anak2 saya sibuk suruh buat lagi
     
    Salam mamawana..mmg sedap sangat cucur ni..hehhehe mailah umah akk nnt akk bagi samplenya kekekek
     
    Salam Yatie..emm tuan resepi yang best dah datang..mmg sedap sangat yatie cucur nasi ni..tqvm yatie
     
    Salam Sal....cucr ni mmg sesuai untuk sarapan atau minum petang..lagi pun mmg kenyang mkn cucur ni
     
    Salam doyah..codok pisang,kena cari pisang dulu baru dpt buat, cucur nasi ni kalo ada baki nasi boleh je nak buatnya
     
    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...