Friday, November 26, 2010

SUP AYAM DENGAN LENGKUAS

Salam dan selamat petang buat semua. Pertama kali buat sup ayam gini...ingatkan tak berapa selera nak makan, rupa2nya semua suka...siap tanya mama buat macam mana sup ni bestnya.....seronok pulak tengok semua suka sup yang mudah untuk membuatnya. Akk ambil resepi ni dari Myresepi, resepi Yani..terima kasih ya. Izinkan akk c n p resepi ya,biasalah untuk rujukan masa depan bagi akk yang tak berapa pandai nak masak ni.



Minta izin ya

Bahan-bahan ( 3-4 orang )

  • 1.5 liter air
  • 1 kiup pati ayam knorr
  • 4cm lengkuas, buang kulit dan hiris nipis-nipis
  • 300g isii ayam, hiris nipis.
  • 5-6 biji cili burung-titik
  • 1/4 cawan santan
  • 2 sudu besar sos kan
  • 1 sudu besar gula
  • 1 sudu besar jus limau nipis
  • daun ketumbar utk hiasan- hat ni xde lam stok.. so main tabur je dgn daun bawang.

Cara-cara

  1. Masukkan air dan kiub ayam ke dlm periuk. Letak atas api sederhana sehingga mendidih. Tambah hirisan lengkuas. Biarkan selama 5 minit. Masukkan pula isi ayam. Masak 5 minit lagi.
  2. Tambahn cili burung, santan dan gula. Tunggu sehingga mendidih. Masukkan sos ikan dan jus limau nipis. Angkat. Hidang segera. Hias dgn daun ketumbar.
Sedap sangan dengan resepi yang simple gini, boleh la sapa2 nak cuba

10 comments:

Nampak sedap! :)
 
Salam puan Isah..mmg sedap n simple je nk buat
 
salam rosaliza..memang berlainan sungguh ni..akak tak pernah lagi buat sup campur santan..harus..dicuba ni..terima kasih ros..
 
Layan dengan mee hoon sedap ni. masam2 ckit macam tomyam kan ... he33
 
salam kak..
minta sup ayam semangkuk..hihi
 
salam.
wah enak dan berselera sekali ..
 
Salam kak erna..mmg lain sangat sup ni...aroma santan yang buat lagi best, saya pun tak sangka sup ni sedap
 
Salam Wachak...emm akk rasa pun macam best je kalo layan ngan bee hoon heheh..tq ya chak
 
Salam Yani...tuan resepi dah dtg yeahhhh..best sangat la resepi ni yani, kalo yani tak cuba dulu tentu akk tak buat resepi ni, itulah kan belum cuba belum tau
 
Salam Sal..mmg enak bangat
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...