Sunday, February 13, 2011

CRISPY FRIED BREAD ( ROTI GORENG RANGUP )

Assalamualaikum buat semua....pagi ari tuuuu  tengok HaSue empunya resepi roti goreng rangup ni buat, teringin lak nak mencuba juga. Akk masak petang jumaat, anak2 balik dari sekolah agama, biasa lah mesti lapar je. Jadi bila resipi yang simple n lain sikit, suka sangat akk nak mencuba, ada lah yang ringan tulang nak membantunya.

Memang ranggup n sedap  sangat makan. Sekali goreng ...licin...goreng lagi...licin lagi...lagi dan lagi, memang sedap rangup diluar n lembut kat dalam tu. Kepada sapa2 yang ingin mencuba resipi ni di persilakan memang tak rugi. Lain kali bleh buat lagi dan lagi....

Masa buat bancuhan tu ada penolong cilik Aqil...tengah2 dia dok kacau adunan tu , akk tambah warna kuning, nape mama letak kaler kuning?...letak la kaler biru heheheh. Akk ckp nnt len kali mama buat untuk Aqil sorang mama letak kaler biru heheh}~



Minta izin akk copy n paste resipinya untuk rujukan akk dimasa hadapan. Tq ya Sue

ROTI GORENG RANGUP - HaSue @ Myresipi


Bahan-bahan ( Satu family leh makan )

  • 8 keping roti
  • Serikaya - Secukupnya
  • 2 cawan Tepung gandum
  • 2 1/2 cawan air
  • 2 sm Marjerin
  • 1 sudu kecil garam dan gula(gula bkn nak bagi perasa tp nak bg kuih sdikit berkilat je)
  • Sedikit pewarna kuning

Cara-cara

  1. Di dlm bekas,satukan tepung bersama marjerin,garam dan gula. Bancuh dgn air(guna whisk lg sng)warnakan kuning dan ketepikan.
  2. Ambil 2 keping roti dan intikan dengan serikaya dan potong ikut citarasa..nak cantik buang kerak tepi pun boleh.
  3. Panaskan minyak di dalam kuali utk menggoreng.
  4. Celupkan roti td ke dalam adunan tepung dan goreng segera sehingga keperangan. (Sy suka sedikit hangus,lg rangup!)
  5. Tips: Roti yg dipotong pd saiz kecil lebih menarik perhatian si manja anda.. SELAMAT MENCUBA! :)



Bila gorengan pertama masak cepat2 snap pic...kalo tak mmg tak sempat le...





7 comments:

akak.... menu sarapan kiter seruper pg nnih.. kite pong buat roti goreng sue nih... sedap kan kak kan... rangup jer..
 
sedap & ranggup :)
 
sdapnya...mahu2
 
Ezzyra, kalo mahu buat la sendiri kat Penang tu..haha...
 
amboi Aqil..rajin dia tolong mama buat kuih yer..bagus2..nanti dah besar mana tahu boleh jadi chef kan kan.. ;) siap nak bubuh kaler biru tu..nanti kalo buh kaler biru auntie nak seketul yek..hihi

Kak,budak2 memang suka jer roti goreng nih kan..abis ke sebungkus roti akak buat?hehe
 
Best ni...roti dah ada kaya digoreng lagi dengan adunan ye...simple & sedap!
 
nama dah macam menu KFC jer kak.. err... ada yang original ngan spicy ek...
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...