Tuesday, June 26, 2012

BEGEDIL DAGING BURGER

Selamat petang buat semua, suatu hari tu, teringin sangat nak makan begedil, daging kisar mmg tak ada kat rumah, jarang sangat beli. daging burger memang ada. Mula2 tu ingat nak main hentam je, tapi rajin pulak mengoogle cari kut2 ada yg pernah buat. Rupa2nya memang begedil daging burger ni sudah popular dan ramai yg mencubanya. Masa google2 tu akk buka dapur izah muffin lover. Terima kasih buat izah yg telah mengongsikan resipi ini. Akk panjangkan resipi ke dapur Embunrosaliza pulak







RESEPI BEGEDIL DAGING BERGER
resepi: Zack 
c n p : Izah
kongsi bersama : embunrosaliza.blogspot.com

16-18 biji kecil atau bergantung pada saiz

Bahan:
2 biji kentang saiz sederhana besar
Sedikit garam
1 keping daging burger
Daun sup/daun bawang dicincang- optional
1/sb - 1sb tepung jagung

1 biji telur, dipukul sedikit + secubit garam
Minyak untuk menggoreng

Cara:
1. Basuh dan buang kulit kentang.

2. Rebus kentang dalam air bergaram sampai tenggelam hingga empuk.

3. Menggunakan garfu, lenyek-lenyekkan kentang hingga lumat (ketika kentang masih panas).

4. Bila kentang agak suam, masukkan daging burger (defrost dahulu) dan daun sup/daun bawang (jika guna) dan gaul sebati. Masukkan 1/2 sb tepung jagung dan gaul sebati. Adunan jangan terlalu kering atau terlalu basah, takut berderai atau hancur semasa goreng. Kalau nampak basah, tambah lagi 1/2sb tepung jagung.

4. Ambil segenggam adunan, kepal-kepalkan sedikit dan bulatkan dengan kedua-dua tapak tangan. Leperkan sedikit dan susun atas dulang/pinggan. Buat sampai adunan habis.

5. Simpan dalam peti sejuk dahulu sementara panaskan minyak dalam kuali (untuk mengelakkan begedil hancur).

6. Celup adunan begedil satu per satu ke dalam telur dan goreng dalam minyak yang sederhana panas. Jangan selalu diterbalikkan, cukup bila satu permukaan sudah nampak keperangan baru terbalikkan begedil untuk masak permukaan yang lagi satu.

7. Angkat dan toskan atas paper towel.

Anak2 semua suka, mula tu ingatkan diorang tak mkn huhu. mkn gitu je, mcm mkn kuih muih hehe

amani suka sangat

19 comments:

Assalam rosa..anak2 akak pun kalau pgedil ni tak makan dengan nasi..makan gitu je macam makan kuih
akak ambil resepi ye..nak simpan..kalau rajin masa cuti2 nanti boleh buat
 
Assalam kak,amani suka bergedil ya,nana n syifa pon suka,ummi lagilah suka,tapi abah diorang xbape suka,huhu..sy kdang wat juga guna daging bege nih,mmg best,pastu tmbh bwng goreng cikit,fuhh lagilah wangi jer bau dia..tapi xtahan bab serap minyak tuh ler,huhu..
 
budak2 ingat cucuq kot..sedap tu ada daging burger..mmg dah cukup rasa
 
Wah..bestnyer..boleh ditry ni..nyum nyum nyum..
 
Ni kira pegedil moden bah...he he heh bubuh burger! Macam-macam jenis pegedil ada ye Rosa....
 
Assallamualaikum kak Rosa..

Always fav Naz ni kak. buat makan cicah dgn sos cili jer kalau Naz dapat ni.
 
Salam Rosa...nampak sedap begedil tu,cicah lak ngan sos!
nanti nk try buat begedil lar,..rasanya daging kisar ada lam esbok :D
 
pebret sy ni kak...waduh...dah lame tak makan.
 
Assalam kak Rosa, dtg nak ngendeng begedil burger tuu..mmg sedap ni, setakat 5-6 ketul sekali hadap je.. :))
 
Senang je pakai daging burger, cepat siap. Tapi kalau guna daging yg segar lagi sedap.
Lama betul tak buat begedil, sedap makan dgn soto nasi, teringat akak pd famili di semenanjung.
 
salam kak rosa.. bergedil daging burger akak nampak sedap le.. nnt linda nk cuba le... hehehe
 
2 tngan dia ke interprem 2?hehe
 
Tak pernah buat begedil ngn daging brger..boleh try buat jugak nanti.....
 
salam kak... penah buat gak begedil beger nih tp hentah zaman biler tak igt... sedap sedap... anak2 ngan suami tau meratah ajer.. tk sempat nk buat lauk
 
suka makan bergedil tp malas nak buat...bole gitu kak?
 
sedapnya bergedil daging burger ni, lama dah yatie teringin nak buat, tapi tak terbuat2....
 
Lama sungguh tak masak bergedil... tengok blog Kak Liza ni terliurlah pulak..

p/s: maaf lama tak menjengah.. tengah sibuk mempacking barang..
 
salam kak rosa...apa kbr? amboi buat begedil ye... nak seketol boleh tak...slalu kalo g pasar malam atau bazar ramadha, ryo akan beli gak begedil ni.hehe...nnt nk try sndiri la
 
huwahh..baru nmpk begedil ni kak..maklom la baru kejar n3 akk ni..tu pun x terkejar abis..sapa suh monteng blogging jer manjang kan..kekeke..
Best nmpk begedil tu kak..leh gak tmbh menu perabis daging beger kan..lebiuu!hehee
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...