Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

iklan

Monday, March 18, 2013

KEK TIRAMISU @ TIRAMISU

Assalamualikum dan selamat malam buat semua, semoga sihat sejahtera hendaknya, rindu betul dgn blog sendiri ni yg jarang buka semenjak dua menjak ni, kesibukan di stadium  hoki memberi sokongan pada anak2. Hari yg sekolah rendah ,minggu ni yg sekolah menengah pula. Esok final untuk peringkat zon bangsar.

Okesss berbalik pada kek yg lama dah basiii ni, Kek tiramisu ni dah lama akk buat 23.1.13 hari tu lagi, kalo tak tepek resipi rasa mcm rugi pulak,sebabnya ini kali pertama akk buat tiramisu. Sedap , semua anak2 dan mak bapa suka dengan kek ni. Akk guna kek span biasa yg akk selalu buat resipi di myR
Huduh sokmo kalo buat apa2,tapi yg penting memang sedap. Terima kasih buat ayunalisa yg promote resipi ni.

KEK TIRAMISUby : ayunalisa
source : umi e
Kongsi Bersama : EmbunRosaliza

Bahan-bahan ( 8 orang atau lebih )

  • 1 biji sponge kek atau apa2 kek
  • 250ml whipping cream
  • 200ml cream cheese
  • 1/2 cawan gula halus
  • 1 cawan air panas (nak bancuh nescafe)
  • 1 sudu makan serbuk nescafe ( ayu guna mocha emulco)
  • serbuk koko untuk hiasan

Cara-cara

  1. Bancuhkan nescafe dengan satu cawan air panas tadi
  2. Satukan gula, cheese dan cream
  3. Pukul adunan tadi sampai kembang dan gebu
  4. Potong kek pada 3 bahagian
  5. Susun 1 bahagian dalam bekas
  6. Tuangkan 1/3 bahagian bancuhan nescafe ke atas kek
  7. Sapu 1/3 bahagian adunan cream+cheese tadi atas kek
  8. Susun lagi bahagian yang selebihnya
  9. Ulang sampai habis kemudian tutup dengan cling film dan simpan dalam fridge sebentar...
  10. Hiaskan dengan serbuk koko bila masa nak menghidangkannya... 
ini lak kalau sape2 nak try wat kek span sendiri.. respi yg simple..
 KEK SPAN 

Bahan-bahan

  • 50g tepung jagung
  • 50g tepung gandum
  • 50g tepung naik sendiri
  • 4 biji telur
  • 150g gula kastor
  • 1/4 sudu kecil garam
  • 1 sudu kecil esen vanilla

Cara-cara

  1. Ayak tepung bersama garam sebanyak 3 kali untuk pengudaraan.
  2. Panaskan oven pada suhu 180 degree.
  3. Pukul telur, gula dan esen vanilla didalam bekas pada kelajuan tinggi selama 6 minit atau sehingga adunan kembang dan putih/pucat.
  4. Ayak sedikit demi sedikit tepung ke dalam adunan telur serentak digaul dengan dengan spatula sehinga sebati.
  5. Bakar selama 20-25 minit. 

EmbunRosaliza guna kek span ini :-

resipi :   SWEET 4EVER@myresipi

Bahan-bahan ( 1 biji kek )

  • tepong super fine - 150 gram - 11/2 cawan
  • gula kastor - 150 gram - 1 cawan
  • telor - 5 biji telor A
  • ovalette - 15ML - bersamaan 1 sudu besar
  • air daun pandan - 80ML - ER 1/2 cawan   susu cair/ susu segar
  • minyak / mentega cair -80ML - 1/2 cawan  minyak masak
  • pes pandan - 5ML/ 1sudu teh - ER  tak letak
  • serbuk penaik - 5ML/1 sudu teh
  • sedikit pewarna hijau [x] - x letak

Cara-cara


  1.  satukan gula, ovalette, tepong, serbuk penaik dan telor dalam mangkuk adunan. pukul hingga pekat dan gebu selama 5 minit dengan kelajuan tinggi.( tapi nie terletak kepada kalajuan pengadun)

  2.  perlahankan kelajuan dan masukkan air daun pandan, pes pandan dan sedikit pewarna hijau...pukul lagi dengan kelajuan tinggi selama minit atau sehingga aduan kek benar2 ringan.
  3. tuangkan minyak/ mentega cair kedalam adunan dan gaul dengan senduk sehingga sebati.

  4.  sediakan tin pembakar bulat atau 4segi ukuran 8icni, griskan dasarnya dan lapik kertas serap minyak. tuangkan adunan dan bakar selama 45minit atau hingga masak pada suhu 150 - 180darjah celcius

  5.  bila dah masak keluarkan dari oven dan telangkupkan kat atas redai kek...lebih kurang 5 minit...bagi mengelakkan kek kita kempis...(betul ker ayat ku...hihihihi)
  6. kek dimasak mengunakan api bawah dan atas

9 comments:

kuar gak tiramisu ni kt embun hehe.Best tu kek span home made lg sdpt.Aritu wt gn kek beli jer.Boleh tahan la
 
Salam kak rosa..tun suka tiramisu! kdg2 guna kek span mcm ni, kdg2 guna biskut tiramisu. tp bg tun guna kek lg sedap lah.
 
Salam Kak Rosa..yana suka sgt tiramisu tp xpnh bt sndiri lg..dh lama plan nk bt tak terbuat lg hehee
 
salam k.syaza.....tak pe x cantik mcm profesional buat yg penting air tangan sendiri ;)
 
Oh kek tiramisu memang kesukaan kite...nak satu slice..
 
rajinnya K.Rosa wat kek tiramisu, kalau dekat maunya nak rasa sepotong...sedapnya..
 
Salam pn umh...tingtong...ado ke tak ni...jenguk sini jap...kek tu mesti dh lama habis kan..x pernh buat lagi yg berasaskan tiramisu ni..lain kli blh terai..:-)
 
salam kak...sedapnya kek tiramisu tu...tp di umah fiza ni penggemar kek kurang...kalau nak makan baik beli ja sepotong...kalau buat membazir saja sbb x berapa nak jalan...last2 fiza ja kena habiskan...nanti yg gumuk fiza la...ha ha ha
 
Geile Teenies ab 18 live hinter der privaten livecam.
Willst du es ihnen besorgen? Melde dich jetzt gratis an und du bekommst sofort 50 Coins für die liveshows kostenlos!
Beobachte tabulose [b][url=http://free-teen.org]Free Teens[/url][/b]. Gerade erst 18 und schon so versaut.

[url=http://teocreator.org/forum/memberlist.php?mode=viewprofile&u=107952]Teen Tube[/url]
[url=http://3alama.net/vb/members/28328.html]Live Teens[/url]
[url=http://minecraft.3dmax.fr/forum/memberlist.php?mode=viewprofile&u=3556]Teen Livecam[/url]

[url=http://prompress.ru/img/guest/index.php?showforum=1]Free Teens[/url]
[url=http://beninca.com.ua/includes/guest/index.php?showforum=1]Free Teen[/url]
[url=http://theladieslounge.org/member.php?action=profile&uid=21113]Teen Livecam[/url]

http://heartabreak.com/memberlist.php?mode=viewprofile&u=23236 http://foro.iknime.com/memberlist.php?mode=viewprofile&u=29157&sid=9d6496e0ed1827c1ad9ce6cbb475c1b3 http://kinofilmtv.net/user/CamTeeny/ teen[/url]
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...