Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

iklan

Wednesday, May 22, 2013

KEK COKLAT MOIST DAN RESIPI BUTTER CREAM SEDAP

Assalamualaikum buat semua dan salam sejahtera, kek coklat ni akk buat masa besday Bby Adda, sedap kek ni moist sangat. Joam tengok resipi yang akk ambildari Teratak Mutiara Kasih - Linapg yg merangkap adindaku. Tq ya berkongsi resipi hasil cubaannya. Akk panjangkan di Dapur Embun Kaseh Rosaliza pulak resipi yg best ni untuk rujukan masa depan :~



KEK COKLAT MOIST

Resipi : linapg
kongsi bersama : EmbunRosaliza


Bahan-Bahan:
  • Telor 4 biji.. kalau size besar guna 3 biji je..
  • 1 tin susu cair ideal..
  • 1 sudu teh coklat emulco ( takde pun takpe )
  • 1 sudu teh esen vanilla.. (aku guna satu penutup botol tu)
  • 1 1/2 butter.. ( 250 gram + 125 gram butter)
  • 2 cawan gula kastor (lina pg gn 1 setengah cwn)
  • 1/2 cawan susu pekat manis (lina pg tambah rcp asal tadak)
  • 1 cawan serbuk koko ( di ayak)
  • 2 cawan tepung gandum ( di ayak.. guna sukatan cwn yg sama)
  • 1 sudu teh baking powder 
  • 1 sudu teh soda bikarbonat ( di ayak jugak)
Cara membuatnya :
  1. Masukkan butter dlm periuk.. cairkan.. guna api sederhana..
  2. Kemudian masukkan susu cair.. kacau sebati..
  3. Pastu masukkan gula kastor pulak.. kacau lg..
  4. Masukkan esen vanilla..
  5. Dan masukkan coklat emulco.. kacau kesemuanya biar sebati dan tutup api.. pindahkan adunan ke dalam bekas lain atau pun guna je periuk tu pun boleh..
  6. Sementara tu, dlm bekas lain lak sila pukul telor ayam tu guna whisker.. pukul agak2 kembang aje .. takyah nak beriya2 sgt pukulnya.. hehehe..
  7. Kemudian, tuang sikit demi sedikit ke dalam adunan td.. kacau sebati..
  8. Pastu lak baru masukkan bhn2 yg di ayak td ( tepung + serbuk koko + soda bikarbonat + baking powder )..
  9. Masuk sikitt demi sikit... gaul sampai semua adunan sebati.. sherashi bershama.. ecehhh.. 
  10. Pastu masukkan adunan ke dalam loyang..
  11. Masuk paras stgh dr loyang je tau sbb kek ni naik tinggi.. sblm tu jgn lupa griss kan loyang dgn butter.. kang melekat kang kek tu kalo loyang tak di griss..
  12. Tutup dgn aluminium foil utk elak kek terkena titisan air dr pengukus.. tak pun balut je penutup pengukus tu dgn kain..
  13. Kukus kek sampai masak (lina pg kukus selama 1jam setengah)dengan api sederhana




RESEPI BUTTER CREAM
sharing: lina pg
Kongsi bersama : Embunrosaliza

Bahan-bahan ( sebiji kek )

  • 250 gm butter/shortening (kalau nak icing putih & lebih tahan panas, guna shortening. tapi, kalau nak lebih sedap, baik guna butterlah) Lina pg guna shortening
  • 125 gm marvello/supertact/krimwell (benda2 ni cari kat kedai bahan kek....takde marvello, guna supertact, takde supertact, guna krimwell) Lina pg gn krim well
  • 125 gm gula aising (kena ayak dulu supaya tak berketul2) Lina pg gn 1 cawan gula icing

Cara-cara

  1. Pukul butter + marvello hingga putih Ayak gula aising, masukkan ke dlm butter, pukul lg hingga kembang dan putih. Suaikan warna utk hiasan kek.
  2. TIPS : pukul dengan kelajuan minima. makan masalah sket, tapi, insyaallah, icingnya nanti lebih cantik & mudah dilepa. 



Okeyyy byeee

6 comments:

Assalam...makin cantik deko kek coklat moist ni..suka kaler pinky2 tuh..
Owh resepi kek cekelet moist yg tempahan besday tu yea..ingatkan rcp chef zubaidah..
Asalkan kek cekelet mesti mendapat sambutan hangat kan
 
salam..

makan kek coklat memang best..x penah jemu makan..apapun, deko cantik.
 
wah cantiknya siap buttercream...comel la kak keknya...sedap rasa ni nak sikit..
 
Untung adda,,mamanya rajin duk deco kek..suri kalau bisday anak2..deko kt kedai jwapnya kak..huhu
 
gula kastor ganti dgan gula icing blh ker??
 
resepi kek ni kukus kn. kalo bakar blh jgk ke??
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...