Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

iklan

Tuesday, June 18, 2013

LEMPENG PEKAK

Assalam, hari tu masa Madihah tayang , terus akk godek2 kat dapur , memang sedap lempeng ni. Kalo ikut kebiasaan lempeng yg akk buat agak keras dan ranggup sikit, pas tu goreng bagi garing sikit. Kali ini buat lempeng jenis lemah lembut mcm ni, anak2 pun suka mkn juga, tapi yg ni kena goreng tertib sikit la, kalo lempeng yg keras tu penuh satu kuali pun ok je heheh.





Lempeng Pekak
Resepi : Mat Gebu
Copy N  Paste : Madihaa
BAHAN-BAHANNYA :-)
2 cawan tepung gandum
3 cawan air (kurang lebih)
3/4 camca teh baking powder
1 biji telur, kacau sedikit
Garam secukup rasa
Pencicah kegemaran anda (sambal tumis, kuah kari atau apa saja yang sesuai)


CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Dalam satu bekas, masukkan tepung, baking powder dan telur, tuang sedikit air dan kacau rata, tuang air sedikit demi sedikit sambil dikacau hingga menjadi adunan yang tidak terlalu pekat atau cair. Tambah garam secukup rasa, kacau rata dan rehatkan sekejap (anda juga boleh kisar dalam blender).
  2. Panaskan non-stick pan, lenser dengan sedikit minyak. Tuang adunan tadi (banyak mana bergantung pada saiz pan yang anda guna). Masak hingga permukaan lempeng pucat. Renjis2kan sedikit minyak makan dan terbalikkan. Masak hingga kuning keemasan, angkat dan buat kaedah sama untuk baki adunan.
  3. Hidangkan bersama pencicih kegemaran anda. Sesuai untuk sarapan pagi atau pun minum petang.  Selamat mencuba!!.
Kat rumah ni suka makan lempeng dgn susu je atau pun gula + susu


7 comments:

Salam rosa,dah lama tak masak lempeng pekak ni...klu cicah ngan sambal tumis ikan bilis pon sedap!!
 
pekena time panas2 memang sodap!cicah pulak ngan sambal tumis..fevret tuu.:)
 
morning kak..wahh pokak pon pokak la..haha..ni yg sedap ni..ank2 saya suka cicah ngan susu pekat
 
lempeng perak... 1st time dengar ni walaupun orang perak sebenornyer..
 
Ada tengok di dapur Madiha lempeng pekak ni... he he ehh apasal namanya pekak ye, agaknya sebab sedap sangat bila dimakan sampai orang panggil pun tak dengar he he ehh
 
salam kak rosa.. kalu tun, wajib cicah kari ikan nih. sedapnyerrr..
 
Kalau akak ada timpan pekak..rupanya lempeng pun ada yang pekak ye liza
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...