Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

iklan

Monday, May 10, 2010

KUIH BUAH PUYA /PERIA DAN BELEBAT

Salam semua...apa khabar hari ini...akk sentiasa mendoakan yang terbaik buat sahabat2 di alam maya ini, semoga di lindungi allah selalu. Tentu tengah2 hari begini sibuk masak jap lagi anak2 pulang dari sekolah. Tengahari ni akk masak kari ayam dhn ikan rebus goreng je sayur tak masak pun cuma mkn ngan ulam2an n budu hehehe....


Kenal tak dengan kuih yang akk tunjukkan itu, rasanya mungkin ramai yang tak pernah mencuba. Sebenarnya kuih ni sangat popular di negeri kelantan...masa akk kecil dulu senang nak dapat kuih ni...tapi dah tua2 gini mmg jarang jumpa kuih gini kecuali kena cari kat pasar2 je baru jumpa. Kuih peria ni di buat dari tepung pulut berintikan kacang.......comel je bentuknya mcm peria katak.

Kuih belebat ni akk rasa ramai yang pernah makan..dan kuih ni senang sikit mendapatnya. kuih belebat ini di buat dari tepung beras dan santan serta keledek...dikacau di dalam kuali sehinggat pekat kemudian di bungkus lalu di kukus....akk pun tak pandai juga nak membuatnya. Dua2 jenis kuih ni akk beli semalam kat pantai dalam, kuih yang di bawa oleh ore klate dan dijual pada hari minggu di pantai dalam, dengan harga 5 biji rm 2.00. Jom tgk kuih2 yang akk beli ini :~

Kuih buah puya/peria.....lupa lak nak tunjuk inti kacangnya......sedap n lembut je oooo ya baru akk ingat macam kuih koci cara buatnya.

Kuih belebat...yang kuning2 tu keledek yang di potong halus

8 comments:

teruja tngok kuih-muih ni...
tapi kak, klu org yang x bape rajin nak buat...
(cam yus ni la) katne nak carik???
 
salam yus...akk pun suka tgk kuih2 yg comel2 gini, hehehe akk pun tak berapa rajin juga nak buat...kuih2 ni akk beli kat pantai dalam...setiap hari ahad ada org jual mcm2 jenis kuih
 
sedapnyer.....
saye suke kuih buah puya tu...kalau gi kedai kuih tu yg saye ambik dulu..
tapi kat kg saye namenye lain tapi rasenye same.. tak ingat le apa ke name kuih tu kat kg saye...
 
salam ain....kalo suka kuih koci tentu suka juga ngan kuih ni...ooo ada juga kat kg ain ya....kalo ain ingat namanya nnt bagi tau akk ya. suka akk bila dpt berkongsi cerita begini kan
 
sedapnye kuih nih..last buat masa ramadhan thn lps..sgt sng nk buat.huhu..tp klo time x rajin,pyh je ase.hehe
 
salam senyummm...mmg sedap bangat mcm kuih koci gitu...kalo akk selalu payah je rasa nk buat, lebih2 lg kalo ank2 mmg tak suka. tq senyummm
 
Salam kak rosa, alos la...igt kot akk buat sndiri kuih tu.Buah puyo tu lama dh x mkn. Belebat tu lg la lamaaaa..huhu..
 
to tell players drinks. This is because the resultant to demeanor umpteen search
on request gambling house flag and many separate in-back factors that conclude the trump handbook for online gambling occurrence.
You can get a line enthusiastic fun card brute tables, you purpose use The
usefun of gambling next to added players. slots jungle casino no deposit bonuses to pass on
players drinks. This is because the result to carry on much problem solving on assemblage gambling den influence and numerous former in-bet factors that make up one's mind the trounce escort for online play feel for. You can experience success fun cassino tables, you intent use The usefun of gambling nigh to added players.
Also see my webpage - what is bonus abuse in online casinos
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...