Monday, May 10, 2010

PUDING LAICI DANGDUT

Salam buat semua, semalam akk berkumpul dengan adik beradik sebelah my abe, sebenarnya dah lama nak buat puding laici ni..tapi asyik tertangguh je. Bila berkumpul ramai2 tu baru best nak buat puding ni...hasilnya mmg banyak. Tapi akk buah laici tu akk sejukkan pas tu letak atas puding gitu je, anak2 tak suka buah laici ni...ada yg makan puding, ada yg mkn laici je..mcm2 hal ngan anak2 akk ni, tp anak buah akk yg umur 7 tahun tu suka sangat ngan puding ni....byk komen positif......sedap bangat....hati akk pun suka bangat, percubaan kali pertama n jadi. Akk pun suka sangat ngan puding ni tak manis sangat...Tq buat linapg...akk c n p resepi ya

Baki seloyang kecil ni je ...nasib baik baru ingat nak snap pic...kalo tak tak dapat la nak letak resepinyakan...

Bahan:-
  • 10 gm agar-agar serbuk/1 paket agar2 biasa (28 gm) 1 sudu besar agar2
  • 2 liter air
  • 2 cawan gula ( sy gn 1cwn arcopal ) akk tambah lg 2 sudu
  • 2 tin laici (asingkan airnya)
  • 1 tin susu cair
Cara-Cara:-

  1. Masak agar-agar hingga mendidih.

  2. Masukkan gula. Biar mendidih lagi. Tutup api. (jika guna agar-agar biasa, tapis dulu.)

  3. Masukkan air laici dan susu cair. Kacau rata.

  4. Tuangkan dalam acuan samada loyang ataupun mangkuk2 kecil. Sejukkan sebentar.

  5. Kemudian sejukkan dalam fridge.

  6. Hidangkan bersama buah laici yang telah diasingkan tadi.
    (*Agar-agar ini memang sangat lembut seperti taufufa tu..kalau dalam bekas besar, skop aje dengan senduk bila nak makan.)

6 comments:

salam liza..akak pun pernah buat puding ni..tapi akak tak letak dalam loyang..akak masukan dalam bekas yang macam orang jual jelly kelapa tu..dalam bekas tu..akak letak sebiji buah laici tu..senang juga macam tu..x payah potong..bila nak makan..ambik je satu bekas tu..
 
salam kak erna....itu la kak..cadangnya nak letak dllm bekas kecil2 tu...tah mcm mana terus tuang dlm loyang besar2 heheheh....kalo yg guna skop gini dia mudah berair kan kak...tq ya kak erna
 
waaahh..sodapnya..teringin nak buat puding camni..bila lah datang seru nih
 
salam izah...akk pun lama pendam hasrat buat puding...tapi sekali cuba mmg sedap bangat. tq ya izah singgah umah akk ni
 
kecur air liur..hehe
 
salam senyummm..hehehe tq
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...