Sunday, June 13, 2010

PUDING ROTI MARBLE CIK PUAN HANA

 Salam dan selamat petang buat semua...petang ni akk layan puding roti marble Hana...air minum air 0 je..sebab tekak dah sejuk ni...jap2 lagi baru minum air teh O pulak . Sedap sungguh puding roti ni...anak akk makan sekejap je dah nak abis...Tengok umah Makyong Lina cantik je marble dia...dengki pulak rasanya .......Puding ni dah banyak kali akk buat tapi tang marble tu yang buat akk tak snap pic...malu nnt tuan resepi tengok....nak lebih jelas lagi akk call lah lina tanya macam mana di memarble jadi cantik gitu...nak call hana jauh sangat. Rupa2nya selang seli tu mcm tu..dulu akk letak selang seli juga, tapi sebelah tepi dia......walaupun tak sencantik yang lina dan yang otai2 lain, namun akk berpuas hati dengan hasil kali ini. Tq buat Hana kerana resepi yang bestttt ini, n thanks buat linapg ajarkan akk ya. Minta izin c n p resepi ya hana, akk ambil resepi rumah lina :~


Akk guna perisa sirap ros je....itu je yang ada kat umah.....okey juga nampak kaler2 pink gitu

Bahan-bahan ( satu loyang )
  • 4 keping roti
  • 2 biji telur
  • 1/2 cawan susu pekat
  • 170ml susu cair
  • 8gram serbuk agar2 (sy gn agar2 10g)
  • 1/2 cawan gula - bleh kurangkn
  • 2 sudu besar butter/marjerin (cairkan)
  • 31/2 cawan air (4cawan)
  • 2 sudu besar serbuk koko (bleh juga guna choc emulco)

Cara-cara

  1. Didihkan 3 cwn air,serbuk agar2 n gula ke dalam periuk.
  2. Blend roti,telur,susu pekat, susu cair dan balance air tadi (1/2 cwn). Kemudian masukkan dalam periuk agar2 yg sudah didih td.
  3. Masukkan butter/marjerin dan kacau rata sampai mendidih. matikan api.
  4. Bahagi kepada 2. satu adunan biarkan warna asal. dan satu adunan masukkan serbuk koko@choc emulco. kacau cepat2 dan sebati hingga serbuk koko tidak berketul2!
  5. Tuang ke dalam loyang secara berselang seli. sesenduk adunan asal kemudian sesenduk lagi adunan coklat. ulang hingga habis! ketika melapis@me'marble'kan hendaklah dengan CEPAT sbb puding@agar2 nih mudah sejuk@membeku.
  6. Dah siap bolehlah di simpan di dalam peti sejuk sekurang2nya sejam. Enak dmakan ketika sejuk!

12 comments:

salam..akak dh cantek marble tu..ingtkn gn stoberi emulco rupanya..sirap ros..hehehe tipah tertipu la
 
salam lina..heheh tq ya ajarkan akk memarble tu....sirap ros tu pun pekat juga...itu agaknya menjadi juga kaler2 gitu.... tq ya
 
salam kak..
alhamdulillah ader kawan yang dekat! bleh tulun menulun...nak arap kiter hanya mampu taip ajer! itupon lum tentu org lain leh paham! hihihi... tima kasih yer kak sudi try lagik.. alhamdulillah cantik dah tuh! tahniah!! nak cketttt! hihi
 
salam hana...akk pun suka sangat bila menjadi marble tu....hari tu akk buat juga tp segan nak n3..marble tak jadi, itu lah kan tak faham kira hana dh jelas ngan terpirinci tu....tq ya hana, anak akk mmg suka sangat
 
slm ziarah kak!suka tengok puding tu..sbb tak pernah makan lg kot,so boleh tengok aje la..hahaha

My latest post:Superhero sejak lahir
 
salam kak..
cantik puding tu! tak smpt nk rasa dh habis ye...
 
slm kakak..hehe.memikat la puding..nak ckit bole x??
 
salam iqbal....dan salam kenal buat iqbal ya, puding ni sedap sangat...nnt boleh la suruh sapa2 buatkan utk iqbal
 
salam e-na....biasa2 je puding akk tu e-na....blk mesia nnt akk buat utk e-na heheh. tq e-na

salam nurul.....heheh akk nak bg pun dh abis..suruh kak deena masakan puding ni heheh.tq nurul
 
tetiap hari beli puding roti utk berbuka..tetiba teringat entri akak yg nih..cuti sek mggu dpn nk try bwt..hehe.jimat ckit..
 
Salama nurul..lama tak nampak sihat ke....kalo org lain buat lagi cantik nurul..akk buat biasa2 je...tak ada seni heheh
 
Salam senyummmm.....kalo suka makan boleh la senyum cuba resepi ni..jimat sikit, lagi pun kalo tak habis boleh di simpan lagi hehehh
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...