Friday, June 11, 2010

ROTI PURI LAGI......

Salam dan selamat pagi buat semua...semoga semuanya berada dalam keadaan sihat walafiat...dan mana yang akan balik kampung esok hari sabtu..kemas2kan lah barangan anda heheh. Hari ini akk bf ngan roti puri Yatiezaini......roti ni dah banyak kali akk buat, semalam akk buat nasi lemak pas tu ada lah sikit sambal bilis yang berbaki tu.....maka terjadi lah roti puri ni.....memang sedap dimakan, anak2 makan tak cicah pun...sebab rasanya dah manis tu. Jom layan gambar yang kelabu asap ni....maklumla kamera murahan saje yang ada...tu pun nasib baik adakan:~

Elok je kembungnya...masa goreng tu kena rajin jirus2 ngan minyak panas tu baru lah dapat hasil yang memuaskan... pas tu kena goreng satu persatu....kembung je......

Ini pula hasil bila nak cepat siap...sekali akk goreng letak 3 biji terus, pas tu tak sempat nak siram2 minyak kat atas roti tu...hasilnya...roti meleper je...namun rasanya maintain sodapppp......Tq buat Yatiezaini dari myr memang suka sangat buat roti puri ni. Sekali lagi akk letak resepinya kat sini

ROTI PURI

Bahan-bahan ( 12 biji )

  • 2 cawan tepung gandum
  • 1 sudu kecil yis mauripan
  • 1/2 sudu kecil garam *
  • 3 sudu makan minyak masak *
  • 2 sudu makan gula * (blh kurangkn jika x suka manis)
  • 175ml air panas *
  • 40-50ml air
  • Minyak utk mengoreng

Cara-cara

  1. satukan bahan bertanda (*) n panaskan .. kacau sehingga gula hancur n tutup api .
  2. satukan tepung dan yis .. gaulkan
  3. no.1 dimasukkn kedlm no.2 , dan digaul dgn mgunakn garfu sehingga bercampur sahaja
  4. dgn mgunakn tangan, gaul adunan sehingga menjadi seperti serbok roti / ~ breadcrumb ~
  5. tambahkn air sedikit2 dan adun sehingga x melekat kat tgn n mjadi doh
  6. perap doh 30min .. pastu blhler dibahagikn doh pd 12 bhgian bulat yg kecil
  7. canai doh nipis cam karipap / duit 50 sen
  8. siap utk digoreng .....goreng sebijik sebijik ok ...
  9. TIPS utk mgoreng : gunakan api yg kecil / sederhana .. org ckp kena pandai main api .. hehe .. kalau guna api yg besar blh mybbkn roti ni x mgelembong / naik kembong
  10. masa mengoreng hdklan disimbah2 kn minyak ke atas roti ni ... bila dah mengelembOOOnng baru lah diterbalikkan ... SELAMAT MENCUBA

6 comments:

kak..oye oyee..saya pun nak buat jugak la nih..dah lama cari roti yg goreng die jadi kembong kembong cenggini..makan dengan kari pun sedap akak kan...
 
Salam kak, roti puri ni asal dr mana? X penah dgq pn nama dia.
 
salam izah....cuba jagan tak cuba ya..a, a mkn ngan kari pun sedap juga, roti tu rasa lemak2 manis..mkn gitu pun sedap juga...tq ya izah
 
salam adry....akk tak pasti la asal dari mana...yg pasti bukan dr klate hehehe.....cuba tanya mahsuri dia kenal tak kuih ni....tp kalo pak tongkol mesti dia kenal kan
 
nampak sedappp....nk try lah....kalau buat doh tu nk bg keras ke mcm doh donut tu?
 
salam hanisah.....a,a lebih kurang mcm doh donut juga...sbb lepad tu kita nak canai bagi nipis pulak ...kalo tak dia tak mengelembooong
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...