Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

iklan

Wednesday, August 18, 2010

BUAH KABUNG

Salam dan selamat pagi buat semua...sekejap je dah masuk hari ke 8 umat islam berpuasa.....sesetengah tu sibuk menjahit n buat biskut raya dah...sebut pasal menjahit ni, kenapa la akk tahun punya la malas nak jahit baju kurung anak2...kain dah lama gunting tapi feel nak menjahit tu kurang sangat, tidak seperti tahun2 lalu...rajin n bersemagat je....itu pun baju anak lelaki n abahnya dah siap beli. Tema baju raya tahun ni pun tak sedondong...sedinding je heheheheh......apa taknya...kaum ibu nak kaler purple...awal2 lagi dah beli heheheh..kaum bapa pula minat giler ngan hijau...jadi anak2 laki pun ijau la tahun ni.....tak kisah la janji baju barukan anak2....

Melalut pulak..bukan apa akk nak cari feel menjahit ni. Berbalik pada tajuk N3 iaitu buah kabung...biasa makan atau biasa tengok tak buah kabung ni ??????.......Secara nyatanya akk pun tak mengenali pokok kabung ni, n buahnya yang fresh pin tak pernah tengok. Biasanya akk beli buah yang sudah disira/jeruk, tapi semalam masa pergi ke pasar selayang tgk buah ni jua murah pulak tu....RM 4.00 sekilo, akk beli la 1/2 kilo......bila di fikir2 atas keta tu ptt la murah rupanya belum di sira lagi..biasanya mahal juga buah ni. Jom tengok buah kabung segar ni :~






Inilah rupa buah kabung yang selalu kita jumpa kat ABC tu..tapi ni tak bersira lagi..masalahnya akk tak pandai nak sira buah kabung ni....

18 comments:

sedap tau..kalau letak dalam lincikang pun ok..
 
SAlam akak.. memang syedap n menyejukkan badan selalu jumpa dlm abc atau air cikang... tapi tang sira atau tak tu x taulah kak..
 
salam azmiezas...mmg sedap isinya kenyal2 gitu..bila kunyah2 tu..emmm panas2 gini lagi sedap ...cobaaan....
 
Salam erma...semlm akk balik basuh2 bersih pas tu akk rebus kejap....n akk akk rebus lagi n air gula....rupanya jadi tak likat mcm yang kita beli dlm peket tu..rasanya masih sedap...kenyal2 manja gitu heheheh
 
Salam kak liza,
Buah kabung.. tak penah pulak saya jumpa yg belum bersira. agaknya sira macam sira nekbat jer kak.
 
Salam indah...akk pun baru tgk ni..tu yg kompius tu heheheh....ada dh cuba buat mcm sira mcm biasa letak air gula n rebus lama2..tapi dia jadi tak melekit mcm yang kita beli tu...tapi rasanya masih sedap. Tq ya indah..sama jawaban mcm abe akk....sira mcm nekbat kut heheh.
 
Salam kak rosa,
Ni cheq nk kgsi info pasal buah kabung. Buah kabung ni kalo tgk tandan dr jauh nmpk mcm buah ngedin tp buahnya lebih bsr drp buah pinang dgn bntuk hmpir sama dgn pisang kaki.Setiap biji buah ada 3 isi kat dlm.Buah kabung ni perlu direbus atau dibakar terlebih dulu sblm isinya boleh dikeluarkn. Isi buah kabung mesti direndam dlm air bersih selama 3 hari sblm blh dimkn.Tiada proses menyira utk dptkn buah kbung yg melekit tu.TQ.
 
Rasanya kalo mkn buah yg blm direndam selama 3 hari tu blh myebabkn ada side effect.
 
Salam adry...yang akk tau buah ni gatal kalo tak rebus terlebih dahulu...masa akk beli tu..buah ni dah dikopek2 gini dah cuma nmpk cam tak berapa bersih je..akk blk umah akk rebus semula heheheh..pas tu buh gula mcm sira...tapi dia tak belengas mcm kita beli tu hehehh..oooh tak sira ke..tq for your info
 
eh, buah kabung ni bkn boleh dimkn begitu saja ke kak?? nak kene sira2 pulak, leceh la.. hahha..
 
Salam yus...patutnya boleh mkn gitu je..tapi akk beli nimcm kering je...kalo yus beli yang biasa tu boleh mkn terus je...heheheh tq yus
 
cedap campur dlm abc..
salu berebut ngan hubby kalo de dlm abc, hihihi.. =)
 
salam Kak..campur dalam sirap sedap buah kabung ni...mendinginkan tekak..hu hu
 
salam rosaliza..akak pernah baut halwa kabung ni..bila tengok gambar tadi pun..dah kecur air liur..akak memang minat betul halwa kabung ni..tahun lepas pun akak ada buat.akak boh warna merah..
 
Salam Liely..akk pun kalo dlm abc buah kabung la yang akk cari dulu...kalo tak de buah kabung cam frust je nak mkn abc tu heheh..tq ya liely
 
Salam kerull..bagi pengemar buah ni letak dlm apa saje pun sedap bangat kan...heheh tq ya kerull..akk mkn gitu je hikhikhihk
 
Salam kak erna..nanti kalo akk buat halwa kabung ni lagi akk boh n3 ya...saya nak tengok..selalu mkn gitu je....tapi buah ni time posa je ada org jualkan kak
 
salam kak, sy ju.. sy nk wat research psl buah kabung ni.. blh bg info x kt mne sy blh dpt buah ni dlm kuantiti yg byk.. kalu blh tmpt yg dekat ngan Perak @ Terengganu..
any info- email sy please.. trima kasih bebyk

jue_angah@yahoo.com
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...