Monday, August 23, 2010

KUIH KETAYAP

Salam dan selamat petang buat semua...sepi nya akk semalam kerana tiada di rumah..hehehh sebenarnya akk balik kampung pada ptg sabtu ...dlm kul 2.00pm gitu, dan malam tadi 2.30 am baru sampai KL. Biasalah time posa ginu abe mesti rindu kampung halaman dia..kami pun balik la walaupun sekejap...Dapatlah  merasa makanan kelate kat bazar.....tak sempat buka posa kat umah pun..dalam perjalanan je makan. Tapi puas hati juga lah dapat cari makan makanan kesukaan. Nanti lain kali akk akk cerita antara makanan  n minuman kesukaan.

Kali ini nak tayang pasal kuih buka puasa yang lalu..iaitu kuih ketayap..atau lebih mesra di panggil kuih hijau oleh anak2 akk ni..kalo kat umah akk kuih kaler ijau n merah je yang laku hehehh. Jom tgk ketayap:~




Resepi yang simple aje

~ 2 cawan tepung gandum
~ 2 cawan air
1 bii telur
~2 cawan air
sedikit garam
perwarna hijau
sedikit minyak masak

Blender kesemua bahan2 diatas..kemudian dadar kuih adunan ini hingga habis...

Selamat berbuka buat semua

7 comments:

Salam kak rosa,
Kuih ketayap aka batang buruk ni mmg sedap kalau dibuat sendiri. Terasa lemak manisnya. Inti nyoq pn lembut sbb proses sndiri.
Nk semua yg dlm pinggan tu buat buka posa ptg nti.
 
salam Adry aka en Daun...buat sendiri lagi satu dapat banyak n rasa tu sedap sikit dari yg beli....inti pun sedap sikit tak bersepah gitu..amik la kalo nak semua heheh
 
cantik colour ijau kuih ketayap tu ~ ngee.
Kalu yg beli kadang2 terkena inti yg
dah jadi hampas. mana tak nya santan
dorang perah wat gulai. hampas kelapa
tu dorang wat inti ... huhuhu
 
Salam Chak....heheheh tergoda la tgh hari..tgk apa pun suma comel heheh...betui3x chak...kalo beli mmg tak kena ngan selera kita....inti x sdap la n mcm2 lagi...kuih beli dah la mahal...tapi x sdap pulak kan..tapi ada gak yg sedap, susah nak jumpa. tQ ya chak
 
Salam Rosa, O...kat sini di sarawak, kuih ketayap ni kite panggil kuih Lenggang :) Sedap tu..
 
Salam puan isah..apa kbr..oh lain pulak namanya....kuih lenggang. a.a mmg kena lenggang dulu baru dia nipis...tq ya puan isah
 
mase sek mmg expert bwt kueh ni sbb tlg mak nak bwk gi niaga zmn susah2 dulu..nak jgk cuba bwt sndri,dh dkt 10thn x bwt kueh nih
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...