Saturday, August 7, 2010

LAKSAM

Salam dan selamat pagi buat semua...apa khabar hari ini...rindunya pada rakan taulan dialam maya ini....lama rasanya tak bersiaran heheheh...mana mana pg tak tau la....asyik merudum je....apa pun jom mkn laksam, tapi dah basi ni...gambar ok je...resepi nnt lain kali akk tepek ya.


Laksam ni terang sangat gambar dia...lupa letak dlm pinggan ada kaler2 sikit


Jom la makan laksam......
Resepi ini akk copy n paste dari myresipi @ yani

LAKSAM


Bahan-bahan ( 2-3 orang )

  • 3cwn tpg beras
  • 1/2 cwn tpg gandum
  • 4cwn air suam

  • >>bahan kuah:

  • Ikan(direbus,dibuang tulang)-mcm nk buat laksa tuh
  • Sdkt halia
  • Sdkt bwg putih
  • Sdkt bwg merah/besar
  • Sdkt lada hitam/serbuk lada hitam pon ok
  • Santan
  • Asam keping
  • Sdkt garam
  • Sedikit gula merah/gula

  • >> Bahan ulam

  • timun,kcg panjang,taugeh,daun kesum(dipotong halus)

  • >>cili:
  • cili merah
  • belacan
  • garam
  • limau

Cara-cara

  1. Cara buat laksam: Gaulkan semua bahan-bahan. Sapukan tudung periuk dengan sedikit minyak masak-utk mengelak dari melekat. Ambik sedikit adunan dan letakkan di atas tudung periuk. Kukus sampai masak.
  2. Bila dah masak, keluarkan. Biarkan sekejap sebelum digulung- supaya laksam kelihatan licin dan cantik. Sementara tu letaklah sedikit adunan ke atas tudung periuk lain dan kukus sampai masak. Ulang sampai habis
  3. Untuk kuah: kisar isi ikan, halia, bawang putih, bawang merah dan lada hitam. Kemudian masukkan ke dalam periuk bersama bahan-bahan lain. Masak sehingga agak pekat.
  4. Untuk cili: cili merah tumbuk dgn belacan,tambah grm skit dan perahkan limau

8 comments:

salam kak liza,
aduh kak.. saya suka sangat laksam. tapi malas nak buat. ;) nampak suuugguh menyelerakan.
Ooh, tak bole jadi ni.saya mula kemaruk laksam pulak... :D
 
salam ros..akak kalau buat laksam ni..guna kue tiaw tu..tak buat laksamnya sendiri..tak pandai..kuahnya..buat kuah laksa lemak..nanti la akak tunggu resepi ros..nak tengok camana buatnya.
 
Salam kak rosa,
Hr tu mein ada buat laksam ni. Pcubaan ptama dn laksa yg dibuat majdi. Cheq yg jd cikgu dia..he3..
 
wah akak syedap tu laksam.. tang kue tiawnyer yang ehem2 nak wat tu he he he..mm syedapnyer..
 
Salam Indah...kalo indah tak nak buat laksam ada jual kat pantai dalam ni...tapi kuah kena buat sendiri...akk pun kdg2 mmg terasa nk makan sangat heheheh
 
Salam Kak Erna....nak buat laksam tu rumit sikit la kalo tak ada resepi dia....nnt saya letak n3..kdg2 tu senang beli laksam siap je
 
Salam En Daun...oh pandai la juga ya ajar mein buat laksam tu..tak susah mana kalo tau sukatan tu....yang payahnya tak sukat, biasanya ikut kepekatan doa kat senduk je...petua bonda hehehh
 
Salam erma...mmg pun nak kukus laksam tu yang berduka sikit tu.....lama juga nak kukusnya
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...