Thursday, August 26, 2010

TUAK @ NIRA KELAPA

Salam dan selamat malam buat semua....dah malam baru sempat nak letak N3..bukan sibuk apa pun...cuma hari ni akk tak on blog aje....Pagi2 tadi akk pg klinik...check up biasa..sekarang ni dah kena pergi 2 kali seminggu dah....balik dari klinik..sibuk jadi ekor abe pulak heheheh...tengah hari sibuk dok golek2 n baring2....bukannya banyak keja nak buat pun.

Berbalik pada tajuk N3 tuak atau nira kelapa....bagi yang tak biasa minum air tuak ni..tentu rasa cuak nak minum...sebenarnya nama je tuak ( panggilan ore klate )..tapi bukannya memabukkan..air tuak yang fresh dari pkk kelapa.....

Biasanya..kalo perantau2 pulang ke kampung halaman di Kelantan...air tuak lah yang biasa yang akan di cari di bulan ramadan ini,.....begitu juga lah ngan abe akk ni..blk kg mesti cari air tuak ni. Rasanya manis n kaler dia seakan2 air tebu, tetapi kaler dia kelabu sikit. Sebenarnya tuak dihasilkan dari mayang kelapa yang di potong oleh penyadat tuak....dan dimasukkan kedalam tukir ( buluh )

Pada sesiapa yang belum pernah tgk air tuak ni jom kita saksikan bagaimana rupa paras air tuak ini heheheh;~


Ini lah rupa air tuak..gambar snap dlm keta je......harga yang kat atas ni rm 2.00...

6 comments:

nira kelapa ni yg buat gula ke? maaf la x penah rasa...:)
 
Salam CT..biasanya nira kelapa ni orang buat NIsan tu...ataupun gula melaka, akk pun tak berapa pasti, tapi gula dibuat dari tebu kalo tak salah akk la. Tq ya CT
 
nira kelapa tmpt sy rm3,bgkus kecik jer...tp sy x minum pun..fmli sy je minat..xtaw lah ape rasenye
 
Salam kak rosa,
Kat sini pn ada nira kelapa tp bln posa diorg tak buat la pulak.Nira kelapa pandan.Kalau nk minum nira blh beli yg alternatif iaitu nira nipah.Rasanya lbh krg nira kelapa juga.Sbgkus RM3. Tukir utk nira atau tuak ni dh x gna buluh. Diorg gna botol plastik dn plastik.Krg sikit rasa aslinya.Nira kelapa tdk dibuat gula tp gula merah dan gula melaka.
 
Salam senyummm..oh ada juga kat pahang ya, akk pernah juga minum atau rasa sikit..sedap juga manis2 dan bergas sikit....
 
Salam Adry @daun...oh nira nipah ada juga ek..org tak nak panjat pkk kelapa lah tu penat posa2 gini...Arwah abah dulu2 pandai juga amik tuak nikan..dia pakai buluh...best je..manis n fresh je nira tu..tapi semua tinggal kenagan je..rindu sangat2 kenangan lalu huhuhu
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...