Wednesday, August 25, 2010

UNGKEP HATI SAPI

Bersiaran kembali kita hari ini..salam buat semua. Beberapa hari yang lalu akk ada masak ungkep hati,,,patutnya hati ayam, tapi akk guna hati sapi ( klasik gitu bila sebut sapi ). Memandangkan hb akk ni tak naik2 terpaksalah akk makn hati selalu,,..Terima kasih buat HANA jepon diatas resepi yang sedap ini. Izinkan akk copy resepinya ya hana, nak g jepun jauh sangat, jadi akk kopi umah Lina je lah resepi, tq juga buat lina.


Untuk resepinya :~

Bahan-bahan
  • 300g hati ayam
  • *1 inci kunyit idop
  • *1 sk ketumbar
  • *1 sk jintan manis
  • *1 sk jintan putih
  • *1-2 sk blackpepper
  • *1-2 inci halia
  • garam
  • air secukupnya
  • sedikit minyak - hana gune myk zaitun.
Cara-cara
  • tumbuk bhn2 yg bertanda *.
  • campurkan semua bahan ke dalam periuk@kuali, tutup dan rebus hingga kering dan hati masak. klu hati blom msk, tambahkan lg sedikit air. dan msk lg hingga kering.(sy goreng jer gn myk zaitun)
  • angkat dan hidangkan.               
 terima kasih HANA dan juga LINA

8 comments:

Salam kak rosa,
Hr tu lina_pg msk menu ni. Ni akk pula yg masak. Ni den nak tanyo, ungkep tu apo maknonyo? Jgn tau sobut yo tp tak tau makno ungkep tu..haha..
 
Salam En Daun..ni akk jawab yo.... UNGKEP ni bahasa jawo... yang bermaksud TUTUP . Jadi nak masak ni kena tutuplah..bukan tutup api tau, tutup puyuk gitu heheh....akk ni klanetnis...maklum la kita tak pernah sebut pun ungkep2 sebelum ni..semenjak ada kwn2 cyber ni boleh la pelbagai resepi...tq ya En Daun
 
Memang sedap masak ungkep tu he he maklumlah pppsstt menu javatu kak.. selalu erma wat ayam, daging atau seafood mkn ngan nasi panas2 sedap...
 
Salam erma...akk tak pernah cuba, baru first time..sedap juga bau rempah2 tu..oh boleh juga ek buat ngan ayam atau dgg..tq ya erma..kongsi2 kat sini
 
nmpk sedap 'Tutup ati sapi'akak ni..sekali tgk cam kerutub lak
 
Salam Lina..kalo bahasa klte tutuk hati gitu hehehh..kerubuk ke...nmpk cam pekat sikit, akk boh byk rempah2 tu heheh
 
salam rosa..terima kasih..selalu hati sapi akak buat masak kicap je..kali ni ada resepi baru..akak memang suka makan hati..anak2 tak mau..
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...