Monday, December 20, 2010

ASYURA KELANTAN

Salam dan selamat pagi buat semua. Menjadi kewajipan bagi penduduk KRT ( rukun tetanggan ) membuat bubur asyura setiap kali tahun baru...biasanya tahun2 sudah hanya buat yang utara ( manis  n macam koleh atau kuih talam sikit )dan yang selatan ( pedas n mcm bubur lambuk sikit ). Tapi tahun ini persatuan penduduk kat kwasan akk ni buat pulak asyura klate. Asyura klate ni mengambil masa yang lama untuk membuat. Mengikut ketua masak2 tu..beras di rendam terlebih dahulu, kemudian direbus seawal jam 6.00 pagi lagi , dan diangkat pukul 5 petang..itu pun katanya belum cukup masa kacau lagi..kalo pukul angkat kul 7.00pm lagi sedap dan tahan lagi lama. Semua kerja2 buat asyura ni dilakukan secara gotong royong...akk pun sempat juga lah peergi menyibukkan diri kat situ...jom kita tengok cerita bergambar ya.

asyura yang dah siap dan diagih2kan pada penduduk.

Gambar ini diambil dalam kul 7.30am...

kaler dah bertukar sikit gelap..dalam kul 11.00am gitu

kul 12 pm lebih2

dalam pukul 4 warna pun dah bertukar hitam..lenguh bahu juga lah sebab berat..kaum ibu dok tengok je..kaum bapa sahaja yang kacau asyura nih.

Orang kuat KRT yang menjayakan projek asyura kelantan...terima kasih buat semua dapat juga merasa asyura ni dan ada juga semangat gotong royong walaupun berada di Kuala Lumpur.

Selesai sudah projek asyura ini..esok akk update asyura utara pulak...

22 comments:

mmg sdap...heheh
 
Salam kak rosa,
Bestnya asyura Kelate tu. Bagus la diorg pkt buat yg ni. Ada smgt muafakat.
 
kak bak mari sket... anta kat saya sket
 
rindunya nak makan assyura kalte ni...sedap sgt hihi
 
ada lebih lg x?
kirim mai penang
 
salam rosaliza..asyura klate tu..akak nampak macam dodol pulak dalam gambar..
 
tak pernah rasa.. sedap tak?
 
Salam Ezzyra...sedapkan...2.1.11 ni buat lagi mai la pulak hehe
 
Salam Ezzyra...sedapkan...2.1.11 ni buat lagi mai la pulak hehe
 
Salam Adry@Daun...yg gotong royong kat surau baru first time buat...dapat lah merasa walaupun dok KL. dah lama ke tak mkn asyura klte ni
 
Salam Adry@Daun...yg gotong royong kat surau baru first time buat...dapat lah merasa walaupun dok KL. dah lama ke tak mkn asyura klte ni
 
Salam Mizi..nak antar tu jauh la pulak kang basi sakit perut mizi pulak hehe
 
Salam Mizi..nak antar tu jauh la pulak kang basi sakit perut mizi pulak hehe
 
Salam Zarin..nasib baik juga lah akk dpt gak rasa suroo nih, kalo tak kena blk kg dulu lah baru dpt mkn..itupun kalo ada org buat huhuhu..sedapkan aroma dia
 
Salam Zarin..nasib baik juga lah akk dpt gak rasa suroo nih, kalo tak kena blk kg dulu lah baru dpt mkn..itupun kalo ada org buat huhuhu..sedapkan aroma dia
 
Salam Alla..insyallah dapat akk kirimkan sikit..sekadar merasa..kalo nk mkn kenyang2 mai umah akk 2.1.11 nih kita mkn puas2
 
Salam Alla..insyallah dapat akk kirimkan sikit..sekadar merasa..kalo nk mkn kenyang2 mai umah akk 2.1.11 nih kita mkn puas2
 
Salam Kak Erna..a,a Kak..org yg tak pernah tgk asyura ni pun kata gitu gak mcm kacau dodol..saya pulak tak pernah tgk org kacau dodol heheh
 
Salam Kak Erna..a,a Kak..org yg tak pernah tgk asyura ni pun kata gitu gak mcm kacau dodol..saya pulak tak pernah tgk org kacau dodol heheh
 
Salam Sari Yusa.....oh tak pernah rasa ke..mmg sedap sangat bagi tekak org klte...tiada tandinganya heheh
 
Salam Sari Yusa.....oh tak pernah rasa ke..mmg sedap sangat bagi tekak org klte...tiada tandinganya heheh
 
lamanya nak msk asyura tu yer kak..tp mesti berbaloi2 tggu lama kalo sedappp..hehe
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...