Saturday, December 18, 2010

POLI UBI KAYU

Salam bersiaran kembali, kali ini pencuci mulut yang amat terkenal suatu ketika dahulu di  kelantan, boleh lah juga di katakan kuih tradisi klate juga. Mengikut Kak Nor Ganu kalo kat Ganu kite orang panggil puli, betul tak kak nor. Lama sangat dah tak makan kuih ni. Agak2nya ada kut 21 tahun, sebab adik akk yang bongsu tu tak pernah makan kuih ni. Masa dulu2 bonda akk rajin sangat buat poli n bungkus manis.

Lepas balik raya haji hari tu, keinginan makan poli ini meluap2..lebih2 lagi dikala hari hujan...nostalgia sungguh kuih ni. Hari tu bila tengok kebun DEDAUN ALAM ada lah pulak poli, tapi dia menggunakan ubi kayu kuning, lagi cantik n lagi lah sedapnya.

Rupanya tak sesusah mana nak buat poli ni, akk pun caling2 bonda akk untuk mengetahui lebih detail lagi resepi poli ni. Maklum lah zaman kanak2 dulu suka mkn n suka tengok aje, nolong tu kureng sikit heheh.

Akk guna mesin parut kelapa je untuk parut ubi kayu ni..alhamdulillah berjaya juga akhirnya projek poli memoli akk ni...kepada yang belum biasa tengok n makan tu, beginilah rupa poli ubi kayu, terima kasih buat En Daun dan Bonda akk ;-


Ginilah rupa poli ubi, ada sapa2 pernah makan tak.
Resepinya  pun senang je

Bahan2

3 tongkol ubi kayu ( di parut ) - akk guna mesin kelapa
Daun pisang secukupnya

Cara2nya

Parut ubi kayu kemudian bungkus seperti lepat tapi besar sikit, kemudian kukus selama 30 minit. boleh juga menggunakan loyang untuk mengukus poli ini.
Apabila masa sejukkan terlebih dahulu baru di potong.
Kemudian gaulkan dengan kelapa
Masukkan nisan cair tadi dan boleh lah dimakan

Sebiji kelapa parut putih digaul dengan garam

Nisan cair

2 keping nisan
Sedikit gula melaka
2 cawan air
2 helai daun pandan

Masak bahan2 dia atas sehingga sedikit pekat..anggaran tinggal secawan

Poli di bungkus dan dikukus 30 minit atau sehingga masak

Siap digaul kelapa parut

Poli ni ala2 kuih lopes cuma guna ubi kayu...tapi best la liat manja sikit

16 comments:

lama nya tak makan kuih ni..last makan masa budak2 dulu..mak akak suka buat...
 
Salam NoorMasri..akk p[un mmg dah lama tak mkn kuih ni..itu yg teringin sangat...zaman la ni mmg tak ada org jual kuih ni
 
Salam NoorMasri..akk p[un mmg dah lama tak mkn kuih ni..itu yg teringin sangat...zaman la ni mmg tak ada org jual kuih ni
 
masok blog ni terus jadi lapa... adeh. dala ngah diet ni. huhu. singgah sini bdw
 
mmg x pernah dgr apa lagi pernah makan kuih nih kak..mesti sedap kan sbb guna ubi kayu n kelapa..
 
Salam Kak,

Poli ubi ni sangat nostalgik. Masa kecik dulu Ma saya suka buat especially musim hujan.

Makan panas2 dgn air nisan dan kelapa kukur yg masin2 lemak tu aduhaiiiiiiii
 
Salam kak rosa,
Akhirnya tercapai juga impian nk buat nk mkn poli ni ye. Ni msti tergoda dgn poli dlm Dedaun Alam..he3..
 
poli tu apa ek.. dulu saya belaja kat poli gak tu yang plek ada ubi kayu tuu

http://contengcorner.blogspot.com/2010/12/yang-saya-tahu-miss-hurix-ni.html
 
Salam Cik ain...terima kasih sudi singgah kat blog akk...tak apa tak tergugat diet tu heheh..tgk gambar je
 
Salam Cik ain...terima kasih sudi singgah kat blog akk...tak apa tak tergugat diet tu heheh..tgk gambar je
 
Salam Hasue...nnt habis pantang boleh la sue cuba..mmg sedap rasanya liat2 manja gitu...ini mknan org kampung, tapi akk suka sangat
 
Salam Hasue...nnt habis pantang boleh la sue cuba..mmg sedap rasanya liat2 manja gitu...ini mknan org kampung, tapi akk suka sangat
 
Salam Suara Kalbu..tentu asal dari klte juga nih...mmg nostalgia kan poli ni..org jual pun tak ada..nk mkn kena parut n buat sendiri..akk pun terasa nk mkn tu bila hujan2 gini..ingat musim banjir di kg halaman
 
Salam Suara Kalbu..tentu asal dari klte juga nih...mmg nostalgia kan poli ni..org jual pun tak ada..nk mkn kena parut n buat sendiri..akk pun terasa nk mkn tu bila hujan2 gini..ingat musim banjir di kg halaman
 
Salam Adry@Daun..tergoda dan di goda...resepipun senang je..tunggu ada ubi,teruskan projek je heheh..tq ya
 
Salam Mizi...poli ubi kayu sejenis kuih tradisi org klate..nak mkn kena buat sendiri kerana mmg tak ada org jual. Rasa dia mcm lopez juga cuma lagiiii sedap hehehh ( goda mizi nih ) kalo mizi nk mkn kena dtg umah akk baru boleh hehehe. Tq mizi
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...