Saturday, February 5, 2011

MASJID PEKAN RANTAU PANJANG

Assalamualaikum buat semua. Masa balik kampung hari tu akk n famili sempat singgah kat masjid di pekan rantau panjang. Lagi pun masa lalu tu belum solat zohor lagi. Cantik bangunan masjid ni, ala2 cina gitu. Lokasi masjid ni berhampiran dengan jalan besar untuk ke pasir mas, dan 500 meter ke pekan Rantau Panjang. Jom kita tengok rupa bentuk masjid ni }~

Unikkan seni binanya


abaikan model berseluar pendek tu...tapi jawapan model tu tak apa dah bawah lutut. huhuhu ada  je jawapnya

6 comments:

cantik eh kak..1st time tengok rekaan masjid gitu..mcm tokong cina yg ondaway ke sibu la kak..kalau suruh teka mmg ingat tokong cina kot..
takde kubah langsung cam masjid biasa ek kak?

model tu merangkap penjaga tabung masjid ek?hehe
 
memang cantik sue.. masa tengah pembinaan dulu pun akk ingatkan tokong cina gak, cuma kaler ijau tu je membezakan. hari tu ada tgk kat jom masjid kat tv3 baru perasan masjid hehehh. Pertama kali juga akk singgah sini.

gelak model tu bila baca mesej sue heheh
 
assalam rosaliza..betul ke sue..macam bentuk tokong cina dibahagian atapnya tu..
ros..jalan2 juga cuti panjang CNY ni ye..
 
salam kak rosa..akak org kelantan rupanya..sekapal lah kita..hehe bergaya model tabung tu ye
 
As salam kak rosa,
Yg ni org Kelate panggil masjid Beijing. Senibinanya diambil drp rekaan masjid negara China. Islam lbh awal smp di China berbanding Malaysia (Tanah Melayu ketika itu). Jadi, tiada persoalan bentuk yg seakan tokong krn hmpir semua masjid lama di China mempunyai rekabentuk spt ini.
 
wah.. ini info yang menarik.. bagus tu.. ambil gambar sendiri.. selalu org copy paste yg dah ada dlm web je.. syabas rosalaiza untuk info yg menarik ni
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...