Saturday, February 26, 2011

UBI KAYU GORENG BEREMPAH

Assalamualaikum buat semua, semoga berada dalam keadaan sihat walafiat. Ubi kayu goreng ni dah lama akk buat, tapi masa tak mengizinkan untuk update kat sini. Hari tu ada tengok umah HASUE buat ubi goreng gini, akk ni sebagai peminat ubi kayu suka sangatlah cuba buat n goreng gini. Sambutan amat menggalakan kat umah ni, lagi pula buat sikit je dalam 2  tongkol ubi kayu je. Hari tu beli 1 kg dapat 3 tongkol. Dok peram lama sikit maka masuk angin yang 1 tu.

Akk cuma tumbuk bawang pas tu letak perencah megi, sedap pula bila di goreng. Ilham dari 14sept@myresipi. Minta izin ya akk c n p resipi kat sini }~




UBI KAYU GORENG BEREMPAH

Bahan-bahan ( - )

  • Ubi kayu
  • 5 ulas bawang putih
  • 7 ulas bawang merah
  • 3 sudu makan udang kering
  • 1 sudu kecil jintan putih
  • 1/2 sudu kecil jintan manis
  • 2 sudu kecil ketumbar
  • 1 inchi kunyit hidup

Cara-cara

  1. Ubi kayu direbus terlebih dahulu sehingga setengah empuk (jangan terlalu empuk nanti lembik ketika mengoreng).
  2. Tos sehingga betul² kering.
  3. Bawang putih, bawang merah, ketumbar, jintan, kunyit, udang kering dan garam ditumbuk sehingga lumat.
  4. Kemudian gaulkan bahan yang ditumbuk tadi pada ubi kayu yang telah ditos tadi (gaul ketika suam agar rempah melekat pada ubi kayu)
  5. Perap sekejab dan goreng hingga kekuningan

 NOTA : Akk cuma tumbuk kunyit, bawang putih n bawang merah, pas tu letak perasa megi kari...sedap




Lain kali nak cuba ikut resipi ni betul2, masa buat  tu akk tak ada udang kering. Selamat berhujung minggu buat semua

25 comments:

mesti best kalau cecah dengan sambal kicap
 
}~ Bayu kenangan...akk tak pernah cicah sambal kicap, best agaknya. Hari anak2 cicah ngan mayo + sos cili je..sedap. Tq
 
nmpak sdap...pedas2 eh..
 
}~Ezzyra..mmg sedap dik, pedas2 manja je
 
assallam rosaliza..
ros..memang tengah menggoda akak ni tau.
akak dan seisi rumah ni suka makan ubi goreng..
minggu lepas ada akak beli ditanjung karang..dapat la goreng..esok nak beli lagi lah.
terima kasih ros..sebab bagi resepi.
biasa akak letak garam ,kunyit je..
 
Assalam kak Erna...saya kalo dulu2 goreng rendam garam je, pas tu goreng, tak reti langsung heheh.... bila ada resipi boleh lah dikongsi2 kat sini.

mekasih kak rajin singgah umah kita, suka sangat
 
macam wedges je kak.. hahaha.. leh buka cawangan nak beat KFC la pasni

http://www.contengcorner.com/2011/02/takdir.html
 
Sedapnya makan petang-petang ni.
 
lama dah saya x makan ubi kayu goreng ni..tp x pernah pulak letak rempah..kikiki
 
sedap tu ubi kayu goreng..ada lagi tak?nk sepinggan ngan teh o sekali ya
 
as salam kak liza.
Haaa ... penggemar ubi kayu dah datang. ada resepi baru ni. kena try ... :D


ps : Jgn perut kembung macam hari tu sudah ... he33
 
}~ Mizi..tu lah kalo kfc tu milik akk . akk tak buuat kentang akk guna ubi kayu heheh
 
}~ Cik Yana...pekena lak ngan teh 0 panas mmg best kan
 
}~ Azmiezas...kita pun dulu2 tau goreng rendam ngan garam je heheh..kalo tak rebus atau buta pengat je tau n rajin buat heheh
 
}~ Lina...akk bagi ubi yg segar jelah leh goreng sendiri, kalo goreng gini mkn tak agaknya nisa n hzm tu heheh
 
}~ Wachak....suka2 ngan pengemar ubi kayu ni, bg akk ubi kayu msk apa pun sedap sangat, lebih sedap dari kentang kan.

kena sapu minyak panas lah kalo perut kembung heheh..dah suka kembung perut pun tak kisah heheh
 
Tetiba rindu kat ayah sbb ayah selalu suruh gorengkan ubi cam ni.Huaaa.... dah 2 minggu tak jumpa ayah!!! :'(
 
mak sy prnah buat resepi mcm ni.. mmg bes kan...
 
}~ Yua ..memang bestkan akk pun first time goreng gini. Tq Yua
 
lama x makan ubi goreng..ubi goreng menjadi menu utama minum ptg masa kecik2 dulu...membesar dgn ubi :)
 
Kak sedap ni kak..lebih2 lagi cicah dgn sambal kicap cili padi..Ada umphhh!
 
}}}}~ Scarlett...eh 2 minggu tak jumpa dh rindu sangat2 tu...ni mesti anak bapak hehe
 
}~ Org Muo..sama cam akk dulu2 masa kecil atuk ada byk tanam ubi, nk mkn cabut je, tak kira pg ke ptg, tp sekarang semua kena beli..tq org muo
 
}~ Naz..akk tk prnah cicah sambal kicap, tp rasa cam sedap lak, len kali kena cicah ngan kicap pulak ehee. tq naz
 
akak...mmg sedap kan buh rempah2 nih..masa 1st time buat aritu pun sue x letak udang kering coz xde stok..dah ltk mmg makin sedap jek..hihi
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...