Tuesday, August 9, 2011

AYAM GRILL MADU

Assalamualikum buat semua, mohon maaf banyak2 kerana rumah selalu tak bern3. Bulan puasa gini sebenarnya akk lebih suka masak2 dari beli kat bazar, .Masak tetap masak, cuma kekadang tu tak sempat nak snap pic, dah nak berbuka,. Lagi satu masalah yang paling besar sekali, bila dah senja, snap pic pun jadi tak cantik, bergegar la, kelabu asap la, mcm2 lagi yang membuatkan akk kekurangan n3 ni. 


Ayam grill madu ni akk buat masa puasa kedua hari tu. Teruja bila tgk ayam grill madu linapg, cute miut je, cantik dan sekata je kebakarannya. Ayam akk ni walaupun tak cantik tapi rasanya tetap seedap. Lain kali boleh buat lagi.  Akk C n P dari rumah LINAPG, untuk rujukkan masa hadapan, mana tau nak buat lagi, selongkar dapur sendiri la pulak 


si buruk rupa tapi rasa yang sedap, menepati selera anak2. 


RESEPI AYAM GRILL MADU
By: Choppy myR
sumber: http://linapg.blogspot.com

  • 1 ekor ayam size M
  • 1 kiub ayam
  • 3 sudu besar kicap pekat manis
  • 3 sudu besar sos tiram 
  • 2 sudu besar sos mee goreng
  • 3 sudu besar madu
  • 4 ulas bawang putih(tumbuk)
  • 1in halia(tumbuk)
  • 1 sudu kecil lada hitam

Cara-cara

  1. Bersih ayam. Kemudian gaul dengan semua bahan-bahan di atas.
  2. Perap 30 minit atau lebih (sy perap semalaman).Kemudian bako dlm oven suhu 180 darjah selama 1jam.(Terbalikkan ayam selepas setengah jam supaya ayam masak sekata)

Selamat berbuka buat semua

12 comments:

pergh. tergugat ni! :D
 
assalam rosa..memang tergugat tengok ayam bakar ni..mana ada buruknya rosa..gitu lah rupanya..nama pun dah bakar kan..
 
tgk ayam tu pun dah tau sedap.... menyelerakan sungguh
 
Assalamualaikum kak Rosa...ayam bakar mmg favourite anak2 kat rumah ni, buat hari2 pun xpe mesti laku... :)

Nak juga cubit2 manja pipi si embam Amani kat bwh tuu, sikit lg pandai la berjln si kecik comey ni kan!
 
assalam kak rosa mana ada buruknya dah elok kebakaran tu..apa penting rasa mmg sedap dan anak2 suka..kompom licin sekali jalan ni hehehe
 
Uish grilled chicken buat love lapar je!!! Sedapnyeee :D

Selamat berbuka puasa kak!
 
kak rosa>>kenapalah mengoda orang ngan ayam yg tergolek gitu kak hehe...harus suri kena buat gak ni
 
uuiii... puas nih makan ayam bako sekor!

Amie hentam saja Kak Rosa, ambil gambar memang tak sempat nak pose di tempat yang menarik, ambil je atas dapur... jadik! kelabu asap ke, merah padam ke, masuk je n3.....ada masa nanti baru nak
posing2 gambar resepi hi hi hi...
 
Akak..mana lak buruknya ayam tuu..sedang kenyang ni pun terliur tengok tau..siyes!
mcm nak meratah jer haaa...
eh bhn2 pun simple je kan..tp sos mee goreng tu yg mana eh kak?
 
assalam kak liza

Biasa puasa tahun sebelum ni ada beli dekat pasar ramadhan tapi tahun ni belum bertemu lagi yg membuka selera.
 
@salwaismail

eh bawa bertenang hehehh
 
@Acik Erna

Ealaupun tak cantik mana seperti org jual rasanya memang sedap . mekasih kak
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...