Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

iklan

Wednesday, May 29, 2013

SIAKAP GORENG PAPRIK

Assalamualaikum dan selamat pagi buat semua, semoga sihat sejahtera hendaknya. Setiap kali kalo ke pasar mesti my abe beli  ekor ikan siakap, sampai dah tak tau nak masak dengan ikan siakap. Asyik2 sweet n sour, kukus , goreeng bercili,berlado, segalam mcm yg cili2 dh cuba. 

Suatu petang nan senja, angin malas melanda, maka mengoogle lah akk mencari resipi yg tak payah nak msk banyak2 jenis. Sebabnya kalo masak utk mkn mlm memang malas sangat nak masak. Cari punya cari terjumpa lah resipi ni kat  dapur Liza intai dapur. Tq ya liza, akk c n p dari dapur liza ya




RESEPI SIAKAP GORENG PAPRIK
Resipi Asal : makyong @myresipi
C N P : Liza Intai Dapur
Kongsi bersama : embunrosaliza

Bhn2:

1 ekor ikan siakap - bersihkan dan lumur garam
4 ulas bwg merah - ditumbuk 
2 ulas bwg putih - ditumbuk 
1 labu bwg besar - dimayang 
2 btg serai - dititik 
2 biji buah tomato - dipotong 4 
5 biji cili padi - ditumbuk 
4 s/b cili mesin
Daun limau purut
2 biji cili merah - hiris
bunga kobis, kacang buncis/panjang, karot dan jagung muda 
sedikit sos tomato, sos cili, sos tiram dan kicap manis 
bahan2 perasa 

Cara-cara

  1. Panaskan kuali. gorengkan ikan (agak2 sampai masak, jgn terlalu garing). - Liza grg ikan ni sampai garing
  2. Masukkan bawang merah, bwg putih, cili mesin dan cili yg ditumbuk, kacau sekejap.
  3. Masukkan sos tomato, sos cili, sos tiram dan kicap manis Biarkan mendidih sekejap dan masukkan pula sedikit air. masukkan serai, daun limau purut dan sayur-sayuran.
  4. Bila dah mendidih, masukkan bwg besar, cili merah yg dipotong dan buah tomato. semasa menghidang, perahkan limau kasturi.
Cukup dengan sayur mayur, goreng telur dadar, siap mkn mlm yg simple  cepat dimasak, sedap dimakan.

Masih ada lagi sekor ikan siakap, tadi tgk rumah Linapg buat siakap bakar tomyam, teringin nak buat juga nampak merah2  best je dgn aroma daun limau purut dan daun kunyit tu. insyallah

8 comments:

assalamualaikum..

sedap ikan siakap kalau masakkan gini... anak2 saya pun suka... tapi asben lak suka stem siakap.. :)
 
Salam kak rosa.. kalau siakap ni masak apa pun sedap.. rajinnya akak masak lain utk dinner. tun masak lunch byk terus, bawa ke dinner. hihi
 
Assalam kak rosa,
camni senang citer, senang kije haha segalanya senang...ada lauk, sayur bagai..2in1...
Sedap tu nampak meriah ikan dalam taman gitew
 
hehehe sama menu ikan nye kak dgn kak lina ye..sedap tuu
 
sedapnya..mai jamu mata kt sini pulak..td jamu mata teratak mutiara kasih..ade siakap jugak..hehe..
 
salam kak..

ui, menariknya menu tuh..tergoda la tengok siakap paprik tu..sedapnya..
 
Salam...
Kita memang suka ikan masak cara ni...dah siap ngan sayuran...pendek kata tak yah masak sayur lagi la kan...hehe
 
salam kak..
minggu nih menu ikan ari2... sampai anak kata, ikan lagik! hihihihi... nak carik siakap jugak la nak wat kukus halia.. menu org pantang kak.. hehe
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...