Thursday, June 10, 2010

SAYUR AIR ( CENDAWAN REBUS )

Salam dan selamat petang buat semua...kali ini akk ingin kongsikan resepi sayur air. Emmmm kalo sapa2 yang akan berkahwin dengan org klate, pas tu mak mertua suruh masak sayur air, gini lah rupanya. Tidak semestinya menggunakan cendawan, petola, timun pun boleh dimasak mcm ni.....simple tapi sedap, selalu masa dekat kampung masak cenggini orang guna kulat pusu ( busut )....yang naik bermusim tu....memang ada di jual di pasar2 di negeri kelantan....harganya pun boleh tahan la.....bila rindu nak makan cendawan pusu tu akk selalu la masak guna cendawan tiram...rasanya ok lah juga...tapi tidak semanis kulat  pusu tu..:~

Bahannya
1 peket cendawan tiram
*2 ulas bawang merah
*1 ulas bawang putih
*Sedikit lada hitam
Garam dan serbuk perasa
1 cawan air ( separa dengan cendawan )

Tumbuk bahan2 bertanda * . Satukan kesemua bahan2 kedalam periuk......masak sehingga mendidih, sesuikan rasa...siap.

Resepi simple dari nenek moyang....zaman berzaman...kita panggil sayur air......best dimkn bersama ikan goreng

5 comments:

Salam kak, cendawan tiram pn blh msk mcm ni ye. Ada lg satu bhn penting yg tertinggal dlm menu tu kot. Pucuk cekur manis..
 
salam adry...a,a akk lupa sbb akk tak letak..rasa dia pun sedap juga....boleh suruh mahsuri cuba la....cekur manis akk tak tanam tu yg tak letak heheheh..tq ya
 
ooo cekur manis pun boleh letak ye..atau masak mcm ni la kan..memangs edap la..tapi campur dengan cendawan tak tahu la pulak saya
 
salam izah...kalo msk cendawan mcm ni selalunya kita akk letak pucuk manis tu...akk panggil cekur manis...mmg sedap sangat izah
 
salam ros..akak pun suka sangat makan cendawan masak air macam ni..manis je rasanya..lebih sedap kalau dapat cendawan busut yang baru dipetik tu..
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...