Saturday, July 23, 2011

DAGING SINGGANG KELANTAN

Berjumpa lagi kita di petang yng penuh dengan jerebu ini, sibbaik pc dan kepala ni tak jerebu . Menu yang dah lama habis ya, kat umah akk ni memang jarang sangat masak singgang gini, bila teringin nak makan baru akk buat, kalo ikut anak2 lagi suka masak kicap. Akk memang suka lah singgang gini, terasa masam masin pedas , yang membuatkan mkn bertambah2.


Sebenarnya masak singgang di kelantan ini banyak variasi. Biasanya time raya haji, daging korban tu selalu dimasak singgang, sama ada singgang merah atau biasa. Kali ini akk tambah sedikit budu dalam singgang tu, sedap terasa2 lagi. Sebelum ni tak pernah lak tambah budu, masa hari tu akk ke Pasir Mas rumah sedara sebelah abe, dia kata letak budu mmg sedap , saje nak ngetes , tapi mmg sedap.


sedap sangat kuah tu


SINGGANG  @  SINGGE DAGING 
Resipi : http://embunrosaliza.blogspot.com


1/2 kg daging di hiris nipis
1 inci halia - dimayang halus
1 inci lengkuas - dipotong nipis@ di mayang 
5 ulas bawang merah - di hiris nipis
3 ulas bawang putih - dihiris nipis
5 tangkai cili kering - di potong2  1cm
Ketumbar - akk tak letak
3 keping asam keping
garam n perasa
2 sudu besar budu - tak letak pun ok
Air - secukupnya
Cara- cara


Masukkan kesemua bahan2 diatas dan secawan air, tutup periuk. Apabila air hampir kering bolehlah tambah air untuk melembutkan dagingdan kuahnya sekali. Periuk hendahlah sentiasa ditutup agar daging cepat empuk. Sesuaikan rasa, siap


kalo dulu2 ni menu orang malas nak masak, tapi bila dah berumah tangga suke je makan daging singgang bodo2 gini

15 comments:

aishhh....adik beradik ni menu lebih kurang sama aje... sorang gulai terengganu...sorang singge kelate... saya tak berapa gemar singge ni kak...jarang2 buleh la makan. tapi kalau ayah saya...dia nak singge yang merah tu...yang gini xmo nye die..
 
salam kakros...tukar angin makan gulai singgang pun best jugak...asyik masak sup je kalau daging ni....saya jarang masak daging singgang...sebab tak berapa pandai..walaupun simple je bahannya...heheheh...lainkali nak cuba lak..
 
sedap tu singge daging,kena ngan ulaman kampung lagi berselera mkn.Samalah kat umah ni bebudak xbrp layan menu gini.Mama ngan abah je lah tukang mkn
 
sedaplah makan daging singgang,lebih-lebih lagi kalau guna daging yang segar... terasa manis, masam, masin ....lengkap sempurna! Tak perl lauk lain dah...
 
assalam rosaliza..rupa dia macam sop kan..akak nak cuba nanti..simpan resepi dulu ni..tq rosa.
 
Assalammualaikum Rosaliza. Daging singge ni mmg favorit terutama masa raya Haji....kuah panas2 sedappp...
 
teringat pulak time raya korban tu...ni memang menu wajib la..mak nani tak letak budu sebab ayah takleh makan budu tapi mak letak belacan! perghhhh! pastu gula nisan ganti gula putih. memang mantopppp!
 
teringat pulak time raya korban tu...ni memang menu wajib la..mak nani tak letak budu sebab ayah takleh makan budu tapi mak letak belacan! perghhhh! pastu gula nisan ganti gula putih. memang mantopppp!
 
Kak Ros...nak 2 mangkuk.. lamanya xmkn singge daging..teringat raya haji..hirup singge jah..ltk cili potong byk2..xmkn nasi pun xpe..:-)
 
first time tengok singgang daging. selalunya makan singgang ikan jer.
 
"saya selalu buat singgang ikan,daging selalu buat masak kicap atau paling best buat kari ngan kentang...apapun hari ni saya belajar lg satu resepi baru.."
 
sedap gak masak singgang gini kak..kalo kitorg panggil daging masak kosong..tp x buh rempah langsung laa..hehe..sedap tu.lagi2 kalo dagingnya cukup empuk,best hirup kuah.. terliur lak nengok daging akak nih..terasa masin masam pedas tu ha
 
Yg ni mmg feberet.. I like! Kna pulak dh perangat dua tiga kali..
 
nak try buat utk sahur sbb makanan lemak2 utk sahur tak berapa lalu...
 
Menu saya hari...ini...berbuka..puasa...
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...