Friday, July 8, 2011

KUIH CARAKU

Assalam dan selamat pagi buat semua, bersiaran di pagi yang indah kita pagi ini. Kuih caraku dan caramu berbeza hehehe.








KUIH CARA
resipi by : embunrosaliza


Bahan2

*2 cawan tepung gandum
*2 cawan air
*sedikit myk masak
*secubit garam
*1 penutup botol pewarna hijau
gula secukupnya ( untuk inti )
*1 biji telor

Cara2



1. Blend kesemua bahan2  bertanda diatas * kecuali gula.  
2. Kemudian panas kan acuan, sapukan sedikit minyak masak 
3. Masukan adunan kedlm acuan hingga penuh  , selepas itu   masukkan sedikit gula.  Tutup adunan dgn penutup periuk.
4. Apabila aduanan nampak kering ,  guna sudu utk mangangkat kuih tersebut. 
5. Ulangi sehingga abis aduan, acuan tidak perlu disapu minyak lagi. Selamat mencuba...


***guna api yang perlahan ****


sedap dimakan ketika suam, tapi hati2 . Kuih simple gini memang menjadi pujaan anak2ku, mamanya pun tak susah minta nak makan kuih yang senang n simple, kalo nak guna susu cair atau santan pun boleh lagi sedap, n badan pun lagi berlemak. 


**** adunan ini juga sesui untuk kuih ketayap n  roti jala****





29 comments:

Salam Pagi Jumaat Ros...

Pepagi dh jenjalan ke sini...sedapnya tgk kuih cara ni...kalau yg manis cam ni fav anak dara kak cek...kak cek suka dua2...savoury ngan manis...sedapkan...nak seketul..ish2 tak cukup seketul ni...he he..:)
 
salam K.Rosaliza..lama xbuat kuih cara.Tumpang mkn kat sini larrr...
 
ada kuih cara kat sini sedap tu..meh sepinggan..nak pi Ipoh ke?ada apa hal tu?
 
}~ cik cek...assalam kak cek, bdk2 selalu suka yg manis, kalo yg berlauk tu x berapa lah pulak kat umah ni...jemput mkn kak cek hehehe...selamat hari jumaat juga...
 
}~ azatiesayang..assalam atie, akk pun dh lama tak mencara ni, ank2 minta nk baru rajin sikit
 
}~ linapg...tu la hidang kuih cara basi hehehe...eqa ada lawan hoki kat ipoh esok n lusa
 
akak....saya tak penah lagi masak kuih cara ni kalau akak nak tau...heheheh...acu dah bertahun beli....bila rajin nak masak lah....saya suka sgt dgn kuih ni...tapi kalau makan yg org buatkan lagi best...heheheh
 
Assalam Q, ada acuan tak ada masalah la nk buat hehe, kea tunggu angin r dulu baru leh buatkan
 
assalam kak rosaliza...petang semalam sy dh amik 5 helai daun pandan...tapi sampai pagi ni duk terfikir2 lagi nk buat kuih cara ke, kuih bakar..heheh...last sekali dua2 tak terbuat...tengok2 akak yg buat kuih cara dulu...
 
Nuwairani..assalam nuni..oh ada ya nuni acuan kuih cara, biasanya jarang yg dok jauh2 nak beli acuan ni heheh...

kena ikut hati la tu mana satu nak buat n tahap kerajinan heheh..kuih bakar pun sedap
 
"salam kak..amboi sedap noh makan kue cara petang2..saya selalu buat bln puasa ja..sbb nak jual..resepi saya sama lak ngan akak ni cuma sy letak santan...bln puasa kue ni mmg laku...org suka makan kue manis agaknya bulan2 puasa.."
 
kak rosa,rajinnya pepagi duk bakar kuih ni.kan dah buat suri terliur ni
 
salam kenal, waaa... sedapnya kuih caramu itu... boleh ku rasa
 
kak..saya takde acuan cara tu..kalo guna acuan tart boleh ek? btk dia jd lainla..hehe..eh kak..bakar guna dapo gasyer? oven takleh?
 
Piasara.....heheh pra puasa ni pia, kalo bulan puasda seminggu sekali akk buat cara ni hehe, wah bestnya bisner cara pia, tentu sedap n lagi lamak manis guna santan
 
Suri solehah...heheh cepat buat suri nnt tak tahan terliurnya heheh, kat langkawi ada jual ke acuan kuih cara ni
 
Gee..caraku dan caramu berbeza, tapi kalo guna sukatan ni, agaknya rasa sama kut heheeh
 
Assalam rosaliza..sedapnya nampak kuih cara ni..akak suka makan kuih cara..setiap kalai bulan puasa mesti beli.
 
Anna... eh acuan tart yg mana tu anna, kalo acuan baulu boleh kut, akk msk atas dapur gas biasa je tu, lum pernah masukkan oven heheh
 
Kak Erna....sedap kak, mmg pujaan hati anak2 kuih ni bulan posa,...selalu kalo beli asyik kena yg keras je
 
udah lama x mensara2 ni..bekas pon dok dalam kotak..hik3..nnt leh la wt pasni...
 
ayunalisa...haaaa, acuan dah ada tu apa lagi godek2 la menu pra puasa, ayu guna cawan biasa cukuplah ngan rul n bagi mek sikit heheh
 
amboi...siap nyanyi lak kuih caramu dan caraku berbeza yer...hakak guna acuan tembaga ke ni??
 
Salam kenal, K Rosaliza....

Nurul suka kuih cara ni.. kalau cara berlauk lagi suka... Biasa tgk mak mertua buat, tapi x pernah buat sendiri lagi... :)
 
Ryo Azhar... hehehe sesekali nyayi ryo, akk rasa bukan tembaga la sbb kaler dia kelabu, kalo tmbaga mcm gold sikit kan
 
salam k.liza,

waduh sedapnya kuih tuuu!... rasa nk dtg ke rmh akak skrg gak...heheh
 
As salam kak rosa,
Bkn nk komen kuih tp foto.. Yg ni br nmpk pro..hehe.. Nti akk tkr la watermark tu, kelabu sgt..
 
haa..baru dapat ngomen kat sini.hehe..
tenet ok lak pepagi nih..

Akak bakar atas dapur gas yer?agaknya kalo baka dalam oven guna api bawah je kot ek kak?
tak pernah lagi cuba buat kuih nih..tak tau kat umah ni laku ke idak..nanti rajin sket leh try..tq kak share resepi.
 
assalam kak liza

kuih peberet wa ni. suka makan bila dah sejuk tapi dah lama x makan. tunggu bulan posa baru ada yg jual
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...