Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

iklan

Tuesday, August 23, 2011

APAM BERAS@NASI

Assalam..n3 ke2 untuk hari ini, apam beras yang sangat lembut dan sedap. Tapi kat umah akk ni apam gini kurang mendapat sambutan dari anak2. Hari tu akk buat nak hantar balik pinggan jiran akk, segan lak nak bagi pinggan 0. Buat apam ni banyak sangat dapat. Jiran akk siap minta resipi lagi nak buat sendiri pulak.


 buruk pulak kaler purple ni..jd mcm kelabu asap je...


APAM BERAS
resepi asal : cha@myresepi
kongsi bersama : embunrosaliza
Bahan-bahan ( 5 org )

2 cwn nasi
2 cwn tepung gandum
2 cwn tepung beras
1 cwn brown sugar
3/4 cwn gula
2 1/2 cwn air
1 sudu kecil yis (mauripan) - Akk letak 2 sudu teh
kelapa parut dgn sedikit garam
Cara-cara

1. blend nasi dan air sehingga hancur.
2. setelah hancur,campur brown sugar dan gula ke dalamnya dan blend sehingga sebati.
3. dlm bekas lain,satukan tepung gandum,tepung beras dan yis.
4. selepas itu,masukkan bahan cecair tadi ke dlm bekas tepung. Kacau sehingga sebati.
5. perap selama 3 jam.
6. masukkan dlm acuan kecil dan kukus selama 15 minit.. - akk sapu sedikit minyak kat acuan
hidang bersama kelapa yg telah di gaul dengan sedikit garam


2 comments:

assalam rosa..berwarna warni apam nya ye..akak kalau buat tak letak warna..ada sekali je kot kot..letak warna merah..
 
sedap kan apam ni? nani suke makan. tp dalam bulan pose ni tak berapa nk lut pulak kuih2 mcm ni.
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...