Wednesday, March 9, 2011

PUDING TELUR BEROTI @ PUDING ROTI KARAMEL

Assamualaikum buat semua, semenjak dua menjak ni, suka sangat akk buat puding telur beroti ni...sekarang ni puding ni dah banyak nama  manja yang diberikan..tak kisah lah apa nama sekali pun.


Akk suka buat puding ni kerana tak perlu letak telur banyak, puding pun boleh tahan rasanya.  1 cawan susu agak manis untuk yg tak suka manis, masa buat hari tu akk tuang je dlm blender dan agak2 je 1 cawan, minta maaf ya pada yang telah mencuba resipi akk ni, nasib baik tak kencing manis.


Tq buat  buat blogger tersohor NURINDAH,  CIKMIN, LINAPG , HANA juga CIK MAT GEBU kerana mencuba resipi ini, walaupun olahan dibuat namun puding ini tetap menggunakan roti. Mekasih sekali lagi.



PUDING TELOR BEROTI @ PUDING ROTI KREMER
resepi asal : http://embunrosaliza.blogspot.com


Bahan2nya

~ 3 sudu besar gula untuk dijadikan gula hangus
~ 4 keping roti gardenia
~ 3 biji telur - di pukul manja dan di tapis
~ 2 cawan air suam
~ 1 Atau 3/4 cawan susu pekat manis
~esen vanilla

Cara- cara

Dengan menggunakan loyang, sediakan gula hangus........kemudian ketepikan. Panaskan pengukus..... Carik2kan roti kemudian blender  bersama air suam dan susu. Selepas itu masukkan telur yang sudah ditapis itu dan masukkan esen vanilla. Kemudian masukkan adunan tadi kedalam loyang  gula hangus dan kukus sehingga masak..




Boleh tengok kat  SINI   puding pertama akk buat guna resipi ini

26 comments:

sedapnyaa...nk ckit =)
 
smlm memuding karamel gak kak..aihh kat umah nih suke jek puding2 berkaramel nih..kite lak terpaksa tumpang mkn..ahaha..
Sedapnya nmpk puding akak tu..dah abis ke?
 
cbox akak kat luar x nampak lak...huhu.. amani ngan watpe ekkk? dia dah naik walker ke skrg kak?mesti dah laju tu
 
}~ Anisanisa..sedap dimakan sejuk2..hajat hati nak bagi tapi sayang dah abis la anis, baik anis buat sndiri
 
}~ Hasue..akk buat masa besday Amirul hari tu sue,..mmg sah2 habis lah, kalo setakat seloyang kejap je sue licinnya, takdan esok pun.

Cbox akk nyuruk kat sue tu...elok je ada nih, agaknya tenet lembap, cbox pun lambat nak kuar..tq ya sue. bz2 pun sempat singgah umah akk
 
kak, saya memang suka sangat mkn puding caramel ni....nanti boleh cuba lah...ada wat lbh tak kak?tapau ler skit...hehe
 
teringat kesedapan puding nih aritu... perghhhhh! tima kasih kak kongsi resepi...dah ramai mencube resepi puding roti akak nih... mmg sedappp.......
 
}~ Nieza...heheh mkn sejuk2 tak ingat la berapa potong dh mamam heheh..kalo nieza buat kurangkan sikit susunya takut manis

abis dah nieza, buat masa besday anak akk ahad lepas heheh
 
}~ Hana..ini resipi jimat hana, kurrang telur atau roti nak luput tarikh boleh la buat puding gini..

Mekasih banyak2 hana kerana sudi juga mencuba resipi yang simple mimple ini
 
salam kak rosa..masih terasa kesdapan puding nih...tp nk wat..lemah sket bab karamel tuh..kompom kena repeat 2-3x hehehe..br menjadi
 
wah kak rosa..suri ada buat karamel gak semalam..amik resipi kt myR..tp tak letak roti..nak cuba resipi akak ni lah pulak...
 
}~ Linapg....sedap lah juga puding ni..karamel tu goreng2 sampai kuning pas tu ketepikan loyang...mesti jadi punya
 
}~ Surisolehah..assalam suri..resipi kat MYR semuanya best2, akk pun suka buat. Yang ini budget sikit hehe
 
assalam ros..sedapnya..akak suka sangat makan puding ni..tapi bila nak makan je.mintak kakak buatkan..lom pernah buat sendiri..
 
Salam kak liza,
apa khabar kak?
nampak tayangan kak ni, memang termimpi-mimpila nanti saya nak makan puding telur beroti ni. :D . Suka betul saya! :))
 
nanti kenduri kawen saya akak kena buat tau..

http://www.contengcorner.com/2011/03/tsunami-di-jepun.html
 
simple tp nampak sedap.

balik umah nti nak cuba buat
 
rosaliza..assalam..bercuti ke.lama tak nampak disini..semoga ros dan keluarga sihat sentiasa..
 
akak..dah buat dah..hehee..sedapppp..cepat je dah siap..mekasih kak!lebiuuu

http://sue-hasue.blogspot.com/2011/03/resepi-puding-roti-karamel.html
 
}~ kak Erna...akk cuba lah buat endiri..resipi ni mudah yg amat je..tak yah susu cair pun heheh
 
}~ Indahouse..assalam indah akk memang ingat indah antara org yg pertama cuba resipi akk ni...mekasih indah
 
}~ Mizi..bila nak kawennya...bagitau akk nnt akk buatkan utk mkn beradap je sebiji heheh
 
}~ Yua...memang simple sangat yua..boleh lah kalo nak cuba
 
}~ Kak Erna..mekasih banyak2 akk, ingat gak akk kat saya ni bila lama tiada di alam maya ni, cuti sekolah saya blk kg, tapi kejap je, ..mekasih ya kak
 
}~ Hasue...mekasih sue sudi cuba resipi yang satu2nya ini heheh. suka sangat bila sue suka, resipi simple, rasanya boleh tahan, jimat belanja
 
salam akak,
saya dah buat puding ni. sedap betul. tak muak pun makan... terima kasih kak.
http://blogsimpanresepi.blogspot.com/2011/06/puding-roti-karamel.html
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...