Sunday, July 31, 2011

IKAN TERUBUK KUKUS SOS TIRAM

Akhirnya tercapai gak hasrat hati ini nak makan terubuk kukus versi hasue.Sedap rupanya ikan terubuk bila dikukus sebegini, terasa kemanisan isinya. 






Ikan Terubok Kukus Sos Tiram
Resepi:HaSue@sue-hasue.blogspot.com
Bahan2:-tidak terhad,boleh tambah/kurangkan ikut selera

1 ekor ikan terubok(lebih kurang 1kg)
4 ulas bawang merah*
3 ulas bawang putih*
2 tangkai cili merah*-boleh tambah cili padi kalau nak pedas
1inch halia*
2 batang serai(hiris dulu)*-boleh tambah kalau suka
3 sudu besar sos tiram-bancuh dgn 3 sudu bsr air
Garam(jika perlu) dan lada sulah secukup rasa

->Bahan2 bertanda * ditumbuk/dikisar halus

Cara2:

Panaskan pengukus
Bersihkan ikan dan belah belakangnya.
Lumurkan dengan garam,sos tiram dan bahan2 hiris masukkan juga ke bahagian ikan yang sudah dibelah tadi. Tambahkan lada sulah.
Kukus selama 15 minit atau sehingga ikan masak. Selamat mencuba!



Akk ni kalo bab tumbuk2 ni memang fail la, mesti bersepah je 


heheh, kalo dulu2 suka sangat nak menumbuk pakai lesung, bila anak dah ramai, kemalasan  dan nak cepat2 je memasak.




Selamat berterawih ,bersahur dan selamat menjalani ibadat  puasa pada semua umat islam diseluruh dunia. Semoga segala ibadah kita diterima Allah....SELAMAT BERPUASA.

13 comments:

assalam Kak Rosa,
selamat berpuasa...

kita suka ikan kukus, ikan terubuk kukus belum buat lagi (di sini takde ikan terubuk tu) tapi ikan terubuk masin (Sarawak) kukus biasa buat
 
saye ade terubok masin jer...beli mase gi sarawak bulan lepas...sebab nak goreng mase bersahur nnt...boleh la menanbah selera mkn nnt...
 
sedap tu ikan terubuk kukus, yang lemah ikan ni byk tulang jenuh nak perisi..
 
Amie... Assalam amie, akk pun pertama kali kukus ikan terubuk ni, biasanya bakar je yg tau, best labila kukus, tapi awas tulangnya
 
Ainnoraini..assalam ain,ikan terubuk masin kalo goreng garing2 best sanagt mmg berselera mkn ngan nasi panas
 
Linapg...memang sedap isinya manis, kalo mkn sorang2 bestla xyah nak perisi bg bdk2, heheh BIL u tu dia cubit2 untuk sekali, tu yg jadi kejadian lekat tulang kat tekak tu, 2 hari baru kuar hehehh..sian dia, pas tu terus dia tak mkn, akk yg habiskan sebelah lagi sorang2, tanpa ganguan hahah
 
salam K.Rosaliza..selamat menjalani ibadah puasa.
 
nampak menyelerakan...

selamat berpuasa...
 
salam..selamat berpuasa.
 
selamat berpuasa k/liza...
wah ikan kukus...sangat2 menggiurkan...
 
assalam rosaliza..ikan kukus akak suka..tapi terubuk akak tak sangggup..banyak tulang.
 
wah! sangat rindu sgn ikan terubuk! kalau bakar pon sedap! last makan ikan terubok bakar tahun 2006 kot...dah lama tu
 
Bila akak kate terasa manisnya memang terbayang2 rasa isi ikan nih..terasa2 jer kakk oii...sedapnyerrr laa..
sy leh abiskan setengah ekor sekali harung ni kak...hihi..kalo x makan nasik leh abis sekor kot..sedap jer ratah pastu cicah2 ngan kuahnya tuu..uii..xmo laa imejin lama2..krg pahala posa..ekeke..

mekasih kak sudi cuba..x berkesempatan nak tepek kat myr lg.. ;)
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...