Thursday, November 24, 2011

APAM GULA HANGUS

Sedap lembut gebuss dan gebass apam gula hangus ni, anak2 akk pun suka dengan rasa. Resipi kak besah ni memang sedap, tengok pada laporan masakan ada Cheq sue, Quinnie, juga Nuni (nani ). Semalam tgk Yana buat apam gula hangus tapi resipi lain.


Apam  gula hangus ni akk bawa masa mandi kat sungai kmensah hari tu, sangat sedap lemak manis rasanya





APAM GULA HANGUS
Resipi: kak besah@myresipi
Kongsi bersama : embunrosaliza.blogspot.com


1 cawan gula - jadikan gula hangus dgn 1 cawan air
1 cawan majerin @ mentega
11/2 cawan gula - akk letak 1 cawan gula perang
3 biji telur
3 cawan tepung gandum
2/3  cawan susu cair @ bancuhan susu tepung -150ml bancuhan susu tpg
1 sudu makan soda bicarbonate.- akk boh tak penuh sangat takut pahit
Cara-cara

1. Masukkan secawan gula dlm kuali, goreng (tanpa minyak ya..)hingga kesemua gula cair ; jadi coklat keperangan.pastu masukkan secawan air. didihkan lagi hingga agak pekat. bila dh jadi,tutup api.semasa masih panas,masukkn majerin kacau hingga majerin cair & ketepikan.
2. Blend gula bersama telur sampai gula hancur n telur berbuih.(gune blender cili je).
3. Masukkan sodabicarbonate n blend 5 saat.
4. Masukkan gula hangus bercampur majerin tadi n blend 3 saat je.
5. Tuang adunan yg diblend tadi kedalam mangkuk,campurkan tepung sedikit demi sedikit, gaul rata.akhir skali masukkn susu.kacau sebati dengan pengacau telur manual.
6. Panas kan air dalam pengukus.sementara tu sapu majerin dalam acuan.masukkan adunan hingga 1/3 acuan je.(ia sangat mengembang) bila air kukusan mendidih kukuslah apam selama 15 minit.
7. Sedap gak dimakan bersama kelapa parut bercampur garam.




perbezaan kuku dengan api besar dan kecil
api kecil , elok je muka dia licin sekata
guna api besar..kembOOng semangkuk heheh, rasa tetap sedap, cuma dlm dia ada lOObang je, mukanya ada mcm kelopak bunga

13 comments:

Yang api kecil nmpk licin mulus jerr..kembang ke kuncup ke yg penting sedap.
Ni mai anto mangkuk tgkt isi kepala ikan..
 
ooo...terima kasih info tentang api besar api kecil tu... ni kali kedua datang makan apam gula hangus, pagi tadi dah makan di rumah Yana Shaiful... tapi sebab suka makan apam begini...nak makan lagi di sini....
 
AS-SALAM
TQ 4 THE INFOR( API BESAR/KECIL TU)..BUT BOTH LOOK delicious...
 
Assalam kak sedapnyer apam gula hangus,sy suka mkn,igt nak wat jugalah nanti2..Hb n ank ct pon suka juga..AMANI suka mkn apam x..
 
alahai comenya apam gula hangus akak tu...suka tngk yg gebu dam mulus tu..
 
yummy.. pandainye masak.. saya lum pandai buat kuih2 ne.. cekodok pun kekadang fail.. mmm
 
sedapnya tgk apam ni kak...bestnyer kalau dpt mkn bf kat sini:)
 
nani buat ni masa tu kukus guna rice cooker...bentuk pon bulat2 cantik je...tak tahu pulak kalau kukus api besar boleh jadi macam tu..heheh
 
salam kak liza..sy dtg nak ngendeng apam..ni sy bawakkan kelapa parut dah siap2 gaul garam ni.. jomler kite cicah same2 mkn atas pokok rambutan... hehehe
 
salam...rajin Liza buat apam gula hangus..Rahel belum cuba lagi ni...nak try gak..cam best jer..
 
Salam Liza..
wah apam gula hangus dah kembali lagi mlm nih BW dh nmpk 2-3 rumah yg buat apam..btw thanks for the info ttg kegunaan api kecil & besar :)
 
Salam Kak Rosa..cantik je apam akak tu..nnt yana nk try bt resepi ni plak..tq kak info pasal api besar & kecik..mmg xtau pun :-)
 
akak..lama betul saya tak buat apam resepi kak besah ni..suka resepi kak besah ni sebab lembut je....lama betul tak makan apam ni..huhuhu
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...