Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

iklan

Friday, November 4, 2011

ASAM PEDAS KAK ANIM

Assalamulaikum buat semua, dah lama teringin buat asam pedas kak anim ni, ramai yang dah mencuba. Sebenarnya akk memang jarang masak asam pedas, tapi amat gemar masakan ini. Asam pedas ni dah lama akk masak , dah pun 2x buat sebelum ni, ni baru nak letak resipi kat sini, selama ni dok dlm draf je, sebenarnya akk cnp resipi masa nak buat asam pedas ni, tapi transfer gambar yang lambatnya, selalunya kumpul2 dulu hehe. Memang sedap asam pedas ni :~






Asam Pedas Kak Anim.
Resepi : Kak Anim
Copy n paste : sheila
Bahan :
  • 1 ekor ikan talapia hitam.kalau guna ikan tenggiri ambil 1/2 ekor/1/2 ikan jenahak/ikan merah - sheila guna ikan pari  - akk guna ikan tenggiri bahagian kepala
  • 20 tangkai cili kering - didihkan sebentar angkat dan toskan - dikisar
  • 1 labu kecil bawang besar - dikisar
  • 3 ulas bawang putih - dikisar
  • sedikit halia - dikisar
  • sedikit kunyit hidup - dikisar
  • 1 kuntum bunga kantan - dikisar
  • 2 batang serai - dikisar
  • sedikit daun kesum - di kisar
  • air asam jawa secukupnya
  • 1 kiub ikan bilis 
  • garam secukup rasa
  • beberapa batang bendi
  • tomato - dibelah 4
  • sedikit serbuk kunyit - tak letak
  • sedikit serbuk lada hitam - tak letak
  • sheila tambah dgn daun kari masa menumis- tak letak
Cara memasak :
  1. Ikan di bersihkan dan dilumur garam dan sedikit serbuk kunyit.Ketepikan - akk rendan ngan asam jawa
  2. Panaskan minyak dan tumis bahan2 kisar hingga terbit minyak @ pecah minyak.
  3. Pastikan cili betul2 masak masukkan sedikit air asam jawa, kacau sedikit.
  4. Masukkan ikan dan didihkan sebentar, kemudian masukan garam dan kiub ikan bilis.
  5. Masukkan lebihan air asam jawa dan biarkan mendidih lagi. Kemudian baru masukkan  bendi ,tomato @ terung jika suka.
  6. Kecilkan api dan didihkan hingga masak.Tabur sedikit serbuk lada hitam, biarkan seketika dan boleh tutup api dan sedia untuk di hidang.
memang sedap asam pedas ni, anak akk siap cicah dengan roti, sedap katanya. Buat kali kedua tu akk lebihkan sikit kuah.

resipi simple tapi sedap.

p/s dari mlm tadi bumi KL dibasahi hujan yang lebat, pagi ni pun masih hujan lagi, terasa kampung halaman sudah mengamit ku pulang. Insyallah pagi esok kul 4am kami akan bertolak ke Kampung. Hari ini anak2 ada exam lagi kat sekolah agama.

17 comments:

musim hujan sudah bermula ye Rosa...
asam pedas memangnya sedap! ... memang pilihan Amie dalam banyak-banyak menu terutama untuk lunch...
 
Liza pun kalau g kedai mkn, mst asam pedas yg cari dulu...best sgt..hihihihi
 
assalam kakrosa, sedap asam pedas mkn time lunch mmg best..abglong cukup suka asam pedas..terutama ikan pari sbb tadak tulang hehehe
 
Selamat pagi Rosaliza
memang suka betul ngan asam pedas..Rahel suka ngan kuah dia..sedap ngan nasi putih.
 
yummy yummy..mmg peberet tuh..klu ada ikan masin sekali kompem x perasan MIL lalu..huhu
tempat saya hari2 dilanda hujan..mmg musim ni..
 
walaupun saya dah buat aritu tapi x berapa puashati lagi, ingat nak cuba semula... akak bertolak 4 pg??? hati2 ye...semoga selamat sampai
 
"asam pedas ikan pari paling sedap..hehhe...masing2 ada jenis ikan feveret kan...tp famili saya ni lebih pd kari lah pulak..(gulai kt org penang)"
 
asam pedas mmng sedap...kalau makan tak pndng kiri kanan..

Selamat pulang ke kg...semoga selamat tiba ke dstinasi..selamat hari raya Aidil Adha utk akak dan keluarga..
 
terimakaseh sudi mencuba ya rosa..sedap ya?..ada kuah lebih tak tu?..akak mau satu mangkuk.nak cicah cekodok sambil nonton mega raja lawak.hehehe
 
assalam rosa..akak suka makan asam pedas..tapi memang jarang sangat masak asam pedas ni.
 
kak rosa pun dah buat resepi kak anim ni..saya suka kuah dia sebab pekat...hehehehe...

selamat hari raya aidiladha buat akak sekeluarga..:)
 
wahhh kat sini pun ada asam pedas kak anim...nieza lum try lagi ni mesti sedap ni...suka hirup kuah asam tu..hehe
 
kite pon suke asam pedas...tapi jarang betol nak masak...tak tahulah kenapa...
 
nampak sedap .... :)
 
Assalam Rosaliza..
Mmg power asam pedas kak Anim!!!
Mama entah dh byk kali msk cuma malas jer nk ambik gmbr...
 
aduh...terliur sungguh ngan asam pedas ni. perut lak dh makin lapor nih. isk..isk..
 
salam rosa...
sy pun teringin jugak nak cuba asam pedas kak anymz ni... tunggu ada bunga kantan dulu hehehe.. bunga kantan kalau beli kat sini bukan main mahalnya.. kdg tu malas nak beli sbb bila blk kg MIL boleh dapat bunga kantan free jer.. byk plak tuh.. hehehe..

p/s: terliur tengok jering rebus tuh... lama tak makan.. mmg betul org tua2 kata kalau tak pandai rebus boleh 'kapit'. sama jugak dengan buah perah rebus.. kalau tak pandai rebus boleh 'mabuk'... org2 tertentu je yg pandai.. apa2pun.. nak kena belajar & cari petuanya jugak barulah boleh rebus.. hehe.. org kata rebus guna api dapur kayu sbb kena guna api besar.. wallahualam..
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...