Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

iklan

Wednesday, November 16, 2011

DONUT KELEDEK

Assalamualaikum buat semua rakan taulan dan sahabat maya, semoga hidup dengan penuh keberkatan dan dilindungi Allah sentiasa. Donut keledek ni akk buat sabtu lepas, ada 2 ketul keledek yang hampir manapous lebih dari buat karipap doh tun hari tu. Lama dok berkira2 nak buat apa pula. Teringat Linapg, rasanya dia pernah buat donut keledek masa lepas bonda bagi keledek segar dari ladang. Pagi2 lagi akk dah rebus keledek tu, petang baru buat, banyak juga dapat hasilnya. Kebetulan masa akk baru nak goreng tu gas pulak habis, tong gas memang ada 2 , tapi 0 la pulak. Elok je donut ni kembang semangkuk. Terima kasih pada kak besah yang berkongsi resipi ni  di MYRESIPI. Akk C n P dari rumah LINAPG.


elok sangat gebu donut ni, tapi pic blur, angkat je terus suruh along snap pic, masa ni ada anak buah my abe , takut tak sempat nk ambil pic je, masa tak letak gula lagi. Tabur je gula terus bawa kedepan


RESEPI: DONUT KELEDEK
By : kakbesah myR ( donut kakbesah)
sumber: linapg.blogspot.com

Bahan-bahan ( 40biji )

  • 600 gm tepung gandum
  • 1 bungkus yis mauripan
  • 2 biji kentang rebus(linapg gn 3cwn keledek lecek)
  • 1 biji telur besar gred A
  • 1/2 cawan gula pasir
  • 1/2 cawan butter
  • 1/2 sudu garam
  • 1/2 cawan air
  • 1 sudu susu tepung

Cara-cara

  1. campurkan tepung dan yis kering rata2.
  2. blend sume bahan2 yg lain hingga sebati.
  3. uli tepung dgn bahan2 yg diblend tadi hingga kenyal. kalau kurang air - tambah saja, kalau trlembik tambah lg tepung. biar kembang lebih kurang satu jam.
  4. bulat2 kan doh sebesar bola pingpong lalu dileperkn sedikit.biar mengembang sekali lagi lebih kurang sejam (sy canai dan terap gn donut cutter)
  5. apabila hendak digoreng buat lubang ditghnya dengn jari.goreng dgn api perlahan supaya dalamnya masak.
  6. tabur dengan gula kaster/halus atau salut dengan coklat.. 
Note: Donut ni juga sedap disira dgn gula seperti menyira kuih keria


 Akk tak kira lak berapa biji dapat, 1 dulang besar( talam @neka - bahasa kelate, dan 1 dulang sederhana.  Dah guna donut cutter ( pemberian linapg suatu ketika dahulu ) pun masih senget benget juga, tak berseni langsung, atau terlebih seni heheh


yang ni versi bOOlat2, tang tengah tu dah malas nak canai blk terus goreng gitu je, tapi yang ni awal2 lagi habis, suka lak bebudak ni mkn yg cOOmel2 ni.


p/s semalam anak2 yg sekolah rendah dan menengah dah dapat duit rm 100.00 bantuan khas awal persekolahan. Ada juga sekolah yang belum dapat duit ni, bergantung pada pengurusan sekolah masing2. Walaupun sikit dapat juga membantu. TQ

17 comments:

salam kak rosa...kentang ganti ngan keledek...mst sedp kan, rasa dia mst ala2 kuih cek mek kot...
 
banyak tu.....mesti kekenyangan!
 
Beli keledek dah byk kali tapi tak tebuat2 pun donut keledek ni...mesti sedap ni kan...
 
Assallamualaikum kak Rosa..
Wah, lepas masak ada assistant tolong amikkan gambar yer..best arrr..

Kak Rosa, anak2 Naz mmg suka makan donut tp ummi dia orang jer yg cam M sikit nak buat hehehe..
 
Salam Kak Liza...Ha ha ha saya paling suke yang bolat2 tu, dulu2 pemes ni kat dunkidonut...Pun diorang goreng lebihan kat tengah tu, tabur gula aising....satu biji bolat2 terus ngap masuk mulut....
 
morning kak rosa ^^ tun datang niiiii.. ada lg ke donat tu? wat byk2 mesti ada yg frozen kan? kan?? tun duk minum2 dulu sambil tunggu akak goreng donat ye..
 
smat pagi Embun...
waa...pepagi ada donut keledek...sioknye mkn..belum tr lg resepi kakbesah ni..akan ditry jugak satu hari nanti..tunggu tarikh mainnya..
 
assalamualaikum kak rosa wah ada donut keledek best ni saya pun asyik berhajat je nak buat tak terbuat2 lagi
 
Assalam, K Rosa...
Lama x nyinggah sini... Nurul nak donat keledek satu... hehe ^__^
 
assalam kak liza
wa suka cicah ngan kari dari tabur gula

Yg sira ngan gula tu bukan ke dorang panggil kuih keria. cer google cer google :P
 
Akak nk buat kenduri ke papa buat donut sampai 40 biji...hehe..
Donut tetap tak leh lawan kuih badok berendam..haha..
 
Assalamualaikum kak Rosa..sedapnya donut kentang ni, kalau letak gula banyak2 lg best kan! Budak2 kat rumah ni pun suka yg bentuk bulat2, selalu yg tu abis dulu..

Oh yea..nak wish jugak ni, Hepi 2nd Anniversary buat Embun Kaseh Rosaliza! :))
 
wah dah lama tak makan
asyik makan donut kosong je ;P
 
sedapnya tgk donat keledek akak ni..nk yg bolatx2 tu yer kak...senang nk ngap terus masuk molot...hehe
 
sedap kan donut keledek ni..mkn seketul pun dah kenyang
 
wahhh...ada donut rupanya....okehhh, nak ambik resepi dulu...hari cuti nnti boleh buat...bentuk bulat2 tu mmng anak2 suka....
 
assalam rosa..tak pernah akak buat donut keledek ni..kalau versi bolat2 dulu abis..lepas ni..buat boolat2 je rosa..dah tentu anak2 makan sampai habiskan..
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...