Wednesday, November 30, 2011

NASI KERABU SIMPLE

Assalamualaikum buat semua pengunjung embunkaseh . Nasi kerabu ni akk buat hari ahad lepas, sebelum Aqil dikhatankan. Dia suka sangat dengan nasi kaler biru ni. Biasa kalau kita beli nasi kerabu tiada tumis. Bagi akk tak berapa suka nasi kerabu tanpa tumis, lagi pula macam kering je nasi. Jommm makan nasi kerabu tumis akk. Pada Hasue yang belum pernah makan nasi kerabu tu bolehlah dicuba...best 


nasi kerabu Aqil, taugeh dia makan pula


NASI KERABU
Resipi : embunrosaliza.blogspot.com


Bahan2
Nasi
4 pot beras
4 pot air
3 helai daun pandan
sedikit warna biru
~ masak nasi seperti biasa ~


Tumis
2 labu bawang besar*
3 ulas bawang putih*
10 tangkai cili kering * - direbus sekejap - cili kering pedas + cili kering besar
1 batang serai saiz XL - di ketuk2
4 hiris halia*
1 keping asam keping
11/2 santan pekat
2 cawan air
Gula melaka sebesar ibu jari
1/4 cawan budu -  tak letak pun ok
Garam secukup rasa
minyak untuk menumis


1. blender bahan2 bertanda *.
2. Panaskan minyak dan masukkan bahan2 yang di blender tadi dan juga serai yang di ketuk, tumis sehingga wangi.
3. Masukkan air, santan, asam keping, garam, gula melaka, budu. Masak sehingga pecah minyak
4. Sesuikan rasa ( rasanya kena masin n manis sikit )


Sambal kelapa
1/2 biji kelapa parut - digoreng tanpa minyak
5 ekor ikan selayang - direbus kemudian ambil isinya
3 ulas bawang merah
1 ulas bawang putih
1 batang serai XL -dihiris halus
 gula melaka- sedikit
sedikit halia
Garam
serbuk lada sulah atau serbuk lada hitam


Cara2
1. Tumbuk bawang merah, bwg putih, serai, halia dan gula melaka.
2. Kemudian masukkan isi ikan dan tumbuk lagi.
3. Goreng kelapa parut hingga kuning keperangan. Apa kuning kecilkan api sedikit dan masukkan bahan2 tumbuk tadi didalam kuali, kacau hingga sebati
4. Perasakan dengan garam, dan tambah serbuk lada sulah. Tutup api


Nota : kelapa goreng tadi boleh juga di gaul dengan bahan tumbuk di dalam bekas. Akk lagi suka gaul dengan sudip didalam kuali, sebab  lagi senang mesra dan sebati
nasi kerabu yang tak lengkap, tapi sambal kelapa dan tumis sedap, maka sedap jugalah di tekak akk ni.
Punyalah malas nak hiris kerabu, akk letak taugeh + petai, pas tu tambah budu sikit.....yummmi


Nasi kerabu sedap dimakan bersama solok lada dan juga telur masin

15 comments:

sedapnyer nasi kerabu!! tun suka sgt2 makan, tp part nk buat sambal kelapa dia tu.. adoii.. bercinta nk siap. tun pun wajib ada sambal tumis tu baru laju makan. kalau mkn nasi kerabu kt kelantan slow laa, sbb xde sambal tumis.
 
Sedapnya...suka makan tapi lum penah lagi buat sendiri...kaler biru yg menggoda...cantikkkk....membuka selera....:)
 
selalu makan kat kedai jer nasi kerabu ni...sedap.
 
Assalam kak,kalo nasi kerabu yg ori jadi kale gitu,da guna bunga apatah kan,nih versi sng,lehla letak pewarna kan..Sy nsi kerabu n nasi dagang xpernh wat kak..
 
sdapnya kak...nk mai lunch kt cni la...x lunch lagi ni...td atm tergendala plak...huhuh...nk kna g ambik duit dulu baru boleh mkn..
 
Salam Kak Liza..wahhh sedapnya nasi kerabu...antara kegemaran gak ni...Lagi algi kalau ada solok, telur masin dan daging bakar/daging goreng kunyit
 
Memang kesukaan dari dulu hngga kini...tak pernah jemu ngan nasi kerabu....
 
Kalau akak buh bunga telang lagi original dan mesra alam..haha.. Mai dr jauh sbb nk cilok resepi, dh lama mahsuri nk buat tp resepi yg terbaik dan asli blm ada.
 
aduhhhh sedapnya....dah lama tak buat nasi kerabu....bunga telang dah berlambak kat umah ni, bila lah nak rajin ni, terliur plaks...slurppp
 
macam lama tak makan nasi kerabu...mmmm sedapnya,bukan lagi simple ni Rosa, yang penting sedappp!
 
sedapnya tgk nasi kerabu ni kak...terasa mcm nk buat lagi jer tapi tu la kena tunggu angin rajinla sebab saya suka mkn ngan solok lada..:)
 
assalam rosa..akak tak pernah masak sendiri nasi kearabu ..kalau teringin nak makan akak beli je.
 
akak saya sampai sekarang kalau buat nasi kerabu tak berapa nak menjadik..hehehe.suka sgt kat nasi kerabu yg dijual kat pasar malam rumah saya ni..tu yg bila buat sendiri lepas tu kalau rasa tak sama....jadik malas nak buat lagik...hehehhe..makan nasi kerabu kat kelantan memang sedap...terbaik lah...hehhehe
 
Salam Kak Liza..

Baru minggu lepas anak Nida sebut "Ibu, akak nak nasi warna biru"...
Nida ni suka makan nasi kerabu.. tapi kena ada solok lada :)
 
wah macam2 ada nasi kerabu ni..mana simplenya tu..sedap sangat dah tuuu
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...