Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

iklan

Friday, November 25, 2011

NASI LEMAK HALBA

Assalamualaikum buat semua dan salam ceria. Sekarang ni kalo buat nasi lemak mesti akk tambah halba dalam nasi , suka sangat bau daun pandan dan halba tu , terasa macam bau nasi dagang. Anak2 pun suka dengan aroma ini.





NASI LEMAK HALBA
resipi: embunrosaliza.blogspot.com

Bahan2:
4 cawan beras
4 cawan santan
1 sudu besar halba
3 helai daun pandan
3 ulas bawang putih - dimayang
1 inci halia- di mayang
1 sudu teh garam
1 sudu teh gula


Cara2:
1. Cuci beras hingga bersih, kemudian masukkan santan dan lain2 bahan.
2. Masak nasi macam biasa, apabila nasi masak tunggu seketika barulah di tutup plug.


nota di kaki : kalo masak nasi beras siam. contohnya cap pisang atau arnab, lebihkan santan 1 cawan  lagi, sebab beras ni keras




Aroma nasi ni sama dengan nasi dagang, harum semerbak
kat rumah akk menu paling laku nasi lemak sambal mama heheh, 

10 comments:

akak laponya td mkn roti jerr.Ni mai anto mangkuk tingkat dah ni.Nasi kurang lauk lebey ya
 
as-salam
dah lama dah tak buat nasi lemak..tgk nasi lemak ni berselera..bila nak buat ni...
 
salam..atie dtg bawak tupperware MILO nak tapau nasi lemak lak :D
 
...memang aromanya harum semerbak sampai Lahad Datu...sedapnya!
 
Assalam K Rosa...
wah sedapppnya nasi lemak tu.. nurul pun skrg suka masak nasi lemak taruk halba... nasib harini pun bekpes nasi lemak.. :)
 
nasi lemak mmng sesuai di makan bila2 masa je..sedapnya tngk set nasi lemak akak ni...lapor lerrr.
 
sedapp..nya. bau aroma nasi lemak akak dah penuh satu opis dah ni...
 
sedap ni kak saya mmg membesar dengan nasi lemak halba,kalau buat takletak halba wase 1 kekurangan je heheh wangikan
 
emm terasa lapar pulak bial tengok nasi lemak halba tu...
 
assalam... ari tu nk try taruh halba dalam nasi lemak..x jadi lk..sodap ke kak ada halba tu..mau ambik aroma je la kan..
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...